Kongens nei og Fra balkongen til filmfestivalen i Berlin

Publisert: 25.01.2017 | Sist endret: 25.01.2017

Den store kritiker- og publikumssuksessen Kongens nei og Ole Giævers kommende film Fra balkongen er invitert til filmfestivalen i Berlin.

Regissør, manusforfatter og skuespiller Ole Giæver er i ferd med å bli en Berlin-favoritt når han nå for tredje gang er invitert til Panorama-seksjonen ved filmfestivalen i Berlin med sine nye film, Fra balkongen. Også hans to tidligere filmer, Fjellet (2011) og Mot naturen (2015) ble vist i Panorama-seksjonen. Mot naturen fikk i tillegg distribusjonsprisen Europa Cinemas i Berlin.

Filmfestivalen i Berlin foregår fra 9. til 19. februar.

Handling fra balkongen til Ole Giæver

Fra balkongen er en tid- og romodyssé som utfolder seg gjennom 12 måneder fra balkongen til Ole Giæver. I mer enn et år følger filmen Ole og familien gjennom hverdag og høytider, minner og fantasier og i store og små spørsmål. Det er en humoristisk utforskning av hvordan vi lever livene våre i dag og hva det vil si å være et menneske

Filmen, med et totalbudsjett på seks millioner kroner, er produsert av Maria Ekerhovd for Mer Film AS. Filmen vil få norsk premiere i juli gjennom deres eget distribusjonsselskap Mer Filmdistribusjon.

Levd med filmen i to og et halvt år

-Jeg er svært takknemlig og stolt over at jeg med Fra balkongen får komme tilbake til Berlinalen for tredje gang. Vi er nå helt i siste innspurt for å få filmen ferdig til sin verdenspremiere. Jeg har bokstavelig talt levd med denne filmen i to og et halvt år, og jeg gleder meg enormt til endelig å få dele den med publikum. Det skal bli veldig spennende å se hvilke tanker, spørsmål og diskusjoner som oppstår i etterkant av visningene, sier regissør og manusforfatter Ole Giæver.

Intet mindre enn meningen med livet

-Det er fantastisk at Fra balkongen får sin verdenspremiere i Berlin. Det er en stor anerkjennelse til filmen og til Ole Giæver som regissør. At han vender tilbake til Berlin for tredje gang på rad, sier noe om den hvor godt han blir mottatt internasjonalt. Ole Giæver har en helt egenartet fortellerstemme, og det blir lagt merke til. Nå gleder vi oss til å vise en modig, nær og på mange måter altomfattende film til publikum. Det er en film jeg tror mange vil kjenne seg igjen i og som vil få folk til å snakke sammen om intet mindre enn meningen med livet, sier produsent Maria Ekerhovd

Panorama-programmet i Berlin er både for filmer med sterke kunstneriske visjoner og kommersielle muligheter. Panorama ønsker å bygge broer mellom disse hensynene, og derfor er filmkjøpere en tydelig definert målgruppe. I Panorama-programmet inviteres både kjente og veletablerte regissører og nye talenter.

Kongens nei i Zoo Palast

Den store publikums- og kritikersuksessen Kongens nei er invitert til visning i Panorama Special-seksjonen i Berlin. Erik Poppes historiske drama har til nå blitt sett av 720.000 mennesker i Norge og er nå i ferd med å komme på kino internasjonalt også. Kongens Nei handler om de tre dramatiske døgnene i april 1940, hvor den norske kongen får et ufattelig ultimatum av den tyske krigsmakten: Overgivelse eller døden. Manus er ved Jan Trygve Røyneland og Harald Rosenløw Eeg, inspirert av Alf R. Jacobsens bok ved samme tittel.Filmen er produsert av Finn Gjerdrum og Stein B. Kvae i Paradox og distribueres av Nordisk Film Distribusjon AS. Regissør Erik Poppe har hatt film i Panorama-programmet før. Hans regidebut Schpaa ble vist i denne seksjonen i 1999.

-Berlinalen er en fantastisk filmfestival vi har hatt gleden av å delta på flere ganger. Sist med Kraftidioten i 2014. Vi ser virkelig frem til å vise filmen i nyrestaurerte Zoo Palast, og å presentere flere av våre veldig dyktige tyske skuespillere for et internasjonalt publikum, sier produsent Stein B. Kvae i Paradox.

• Stine Oppegaard
  • Fagleder, spillefilm utland