Kongens nei videre i Oscar-løpet

Publisert: 16.12.2016 | Sist endret: 03.01.2017

Norges Oscar-kandidat i kategorien beste ikke-engelskspråklige film, Kongens nei, er ett steg nærmere en nominasjon når den nå er blant ni filmer på kortlisten i kategorien.

I dag ble antall Oscarkandidater til beste ikke-engelskspråklige film skåret ned fra 85 til ni filmer.  Det ble klart at norske Kongens nei, regissert av Erik Poppe, er blant de ni som er med i konkurransen om å bli blant de fem filmene som til slutt blir nominert i kategorien. Denne endelige nominasjonen skjer 24. januar og selve Oscar-utdelingen skjer 26. februar.

De ni på kortlisten

Hele Skandinavia er representert på kortlisten fra Oscar-komiteen som ble offentliggjort i natt norsk tid. De andre åtte utenlandske filmene som fortsatt er med i kampen, er den danske Under Sanden
den svenske En mann ved navn Ove, Tanna fra Australia, It's Only the End of the World fra Canada
Min Pappa Toni Erdman fra Tyskland, The Salesman fra Iran, Paradise fra Russland og den sveitsisk-
franske familiefilmen Løvetannbarn.

Tidligere i høst ble Kongens nei presentert for den nord-amerikanske publikummet i Toronto av det norske kronprinsparet. Det ble filmens internasjonale premiere. Etter dette har produsentene Paradox og regissør Erik Poppe ved flere anledninger presentert og vist filmen for stemmeberettigede i Los Angeles.

Den norske Oscar-komiteens begrunnelse

Da Kongens nei ble valgt som Norges kandidat til Oscar, var komiteens begrunnelse at Kongens nei er etter Oscar-komiteens mening var en sterk og universell fortelling om å ta de riktige valgene under ekstreme forhold. Med utgangspunkt i de dramatiske aprildagene da Norge sto opp mot den tyske okkupasjonsmakten, har filmskaperne vektlagt enkeltskjebnene i den store fortellingen, og det på en måte som vil skape gjenkjennelighet og gjenklang langt utover et enkelt lands grenser.

Gjennom å fokusere på kong Haakon VIIs valg mens han var under sterkt press på flere plan, også fra sine egne, makter filmen å menneskeliggjøre makthavere og deres posisjoner på en sjelden berørende måte. Slik gir den virkelighetsbaserte fiksjonen et troverdig innsyn i en kritisk fase av krigsutbruddet, men også i et sinn som maktet å formulerte moralske verdier som fortsatt er høyaktuelle.
Kongens nei er en film med solide og visjonære filmatiske kvaliteter i alle ledd, og et sjeldent velbegrunnet og treffende valg av skuespillere i alle nøkkelroller bidrar sterkt til fortellingens grunnleggende gjennomslagskraft.

- Kongens nei er en film som forteller om en dramatisk hendelse knyttet til oss som nasjon, men som tematiserer historien som berørte store deler av verden. Med en sin engasjerende tematikk og sterke filmatiske kvaliteter har jeg stor tro på Kongens nei som vår kandidat i Oscar-løpet, sier komiteens leder Sindre Guldvog.

Om Kongens nei

Regi: Erik Poppe. Manus: Harald Rosenløw Eeg og Jan Trygve Røyneland. Produksjon: Paradox Film 1 AS.

Kongens nei handler om de tre dramatiske døgnene i april 1940, når den norske kongen får et ufattelig ultimatum av den tyske krigsmakten: Overgivelse eller døden. Med tyske fly og soldater i hælene tvinges kongefamilien på flukt. De bestemmer seg for å skille lag uten å vite om de noensinne vil se hverandre igjen. Kronprinsesse Märtha reiser med barna til Sverige, mens kong Haakon og kronprins Olav blir igjen i Norge for å fortsette kampen. Etter tre døgn fatter kong Haakon sin endelige beslutning. Han nekter å kapitulere selv om dette kan koste både ham selv, hans familie, og mange uskyldige nordmenn livet.

Kongens nei har til nå blitt sett av over 700.000 mennesker på kino i Norge.

Fem norske filmer har tidligere vært nominert i klassen for beste ikke-engelskspråklige film: Ni liv i 1957, Veiviseren i 1987, Søndagsengler i 1996, Elling i 2001 og Kon-Tiki i 2012.

• Stine Oppegaard
  • Fagleder, spillefilm utland