Artwork: Alen Grujic / Maipo Film
Askeladden - I Sorie Moria slott. Artwork: Alen Grujic / Maipo Film

Tilskudd til filmene Askeladden og Dragens hjerte

Publisert: 08.02.2017 | Sist endret: 08.02.2017

Norsk filminstitutt ga i dag tilskudd etter markedsvurdering til to prosjekter: Askeladden – I Soria Moria slott, og Dragens hjerte. Også spillefilmen Spionen, om skuespilleren Sonja Wigert, og Nye veier-prosjektet Ervin fikk produksjonstilskudd.

Tilskudd etter markedsvurdering gikk til to prosjekter: Askeladden – I Soria Moria slott, som er den andre filmen om den kjente eventyrkarakteren, og til Dragens hjerte, som er løselig basert på universet kjent fra Julekongen. Markedsfilmene fikk tilskudd under hvert sitt tilskuddsnivå, som er nytt av 2017 etter ny forskrift om tilskudd til audiovisuell produksjon.

I samme vedtaksrunde fikk også spillefilmen Spionen, om skuespilleren Sonja Wigert, og Nye veier-prosjektet Ervin produksjonstilskudd.

Markedsvurderte filmer

To prosjekter fikk tilskudd etter markedsvurdering.

Askeladden – I Soria Moria slott
Maipo Film AS med regissør Mikkel Brænne Sandemose er tildelt 15 000 000 kroner i produksjonstilskudd til den markedsvurderte spillefilmen Askeladden – I Soria Moria slott, som er en eventyrlig heltefortelling om Askeladden og prinsesse Kristin som legger ut på leting etter det sagnomsuste slottet laget av reneste gull.

Dragens hjerte
Storm Films AS med regissør Thale Persen er tildelt 7 000 000 kroner i produksjonstilskudd til spillefilmen Dragens hjerte. Filmen er en eventyrlig reise inn i en fantastisk verden, der barna møter en legendarisk drage. Filmen er løselig basert på universet fra Julekongen og er skapt av samme team.

Produksjonstilskudd

Og produksjonstilskudd gikk til én spillefilm og én dokumentar.

Spionen
4 ½ Fiksjon AS med regissør Jens Jonsson er tildelt 12 680 000 kroner i produksjonstilskudd til spillefilmen Spionen. Filmen forteller historien om skuespilleren Sonja Wigert, som gjorde sin største rolle noensinne som dobbeltspion under andre verdenskrig, og måtte ofre sin livs store kjærlighet.

Nye veier: Ervin
Gaiafilm AS med regissør Karoline Grindaker fikk tildelt sitt produksjonstilskudd til Nye veier-dokumentaren Ervin, som er en film om en autistisk gutts møte med verden og verdens møte med han.

Mer informasjon og kontaktpersoner for hvert prosjekt finner du ved å klikke på titlene i boksen til høyre.

Sveinung Golimo
  • Sveinung Golimo