Dramaseriene ZombieLars (foto: Agnete Brun) og Best før

Tilskudd til dramaserier og samproduksjoner

Publisert: 30.03.2017 | Sist endret: 07.04.2017

Mars måned er på hell og Norsk filminstitutt har gitt produksjonstilskudd til åtte prosjekter. Tre dramaserier får produksjonstilskudd hvor to av tilskuddene går til nye sesonger av etablerte serier, og ett går til en thrillerserie omhandlende krigsforbrytelser. De resterende fem tilskuddene er gitt til samproduksjoner med utenlandsk hovedprodusent.

Dramaserier

Profitøren
Feelgood Scene Film og TV AS med serieskaper Lars Gudmestad og regissør Hanne Larsen er tildelt 12.000.000 kroner i produksjonstilskudd til dramaserien Profitøren, som er en thriller for NRK om forskeren Stine Lindh som havner i livsfare da hun avslører hvordan Vestfolds største rederi har bygget formuen på brutale krigsforbrytelser.

ZombieLars (sesong 2 og 3)
Tordenfilm AS med serieskaperne Thomas Seeberg Torjussen og Gisle Halvorsen er tildelt 5.000.000 kroner i produksjonstilskudd til to nye sesonger av dramaserien ZombieLars, en fantasiserie for barn og unge på NRK Super, som handler om at vi må lære å akseptere annerledeshet.

Best før (sesong 2)
Seefood TV AS og regissør Line Fougner Christensen er tildelt 2.000.000 kroner i produksjonstilskudd til dramaserien Best før (sesong 2), som er andre sesong med pinlighetshumor og hverdagsdramatikk for TV 2, med Linn Skåber i hovedrollen.

Samproduksjoner

Pony and Pigeonboy
Cinenord Kidstory AS er tildelt 1.650.000 kroner i produksjonstilskudd til kinofilmen Pony and Pigeonboy, som er en samproduksjon med finsk hovedprodusent Pohjola-filmi ved produsent Elina Pohjola. Filmen baserer seg på en populær finsk barnebok, som har stor leserskare med sin anarkistiske, livlige skildring av barns egenart.

My Grandpa is an Alien
Filmbin AS er tildelt 900.860 kroner i produksjonstilskudd til kinofilmen My Grandpa is an Alien, som er en samproduksjon med kroatisk hovedprodusent Studio dim d.o.o ved produsentene Darija Kulenović Gudan og Marina Andree Škop. Filmen er et fantasy-eventyr om vennskapet mellom ei jente og en robot fra verdensrommet. En kveld blir ni år gamle Una vitne til at bestefar bortføres av romvesener. Mens alle tror at Una bare finner på dette, kollapser plutselig mamma. Henger bestefar og mammas skjebner sammen?

History of Love
Incitus AS og regissør Sonja Prosenc er tildelt 700.000 kroner i produksjonstilskudd til kinofilmen History of Love, som er en samproduksjon med slovensk hovedprodusent Monoo ved produsent Rok Sečen. Filmen følger den hørselshemmede tenåringsjenten Iva som nylig har mistet sin mor i en tragisk ulykke, og som etter hennes død oppdager at moren har hatt et forhold til symfoniorkesterets gjestedirigent.

Reconstructing Utøya
Polarfox AS er tildelt 500.000 kroner i produksjonstilskudd til kinodokumentaren Reconstructing Utøya, som er en samproduksjon med svensk hovedprodusent Vilda Bomben ved Fredrik Lange. Dokumentaren handler om fem overlevende fra Utøya, som forteller og instruerer tolv deltagere om sine opplevelser den skjebnesvangre dagen.

Boys Who Like Girls
Gammaglimt AS er tildelt 200.000 kroner i produksjonstilskudd til dokumentaren Boys Who Like Girls, som er en samproduksjon med finsk hovedprodusent NapaFilms ved Liisa Juntunen. Filmen er en varm fortelling om kamp for kvinners likestilling i India.

Mer informasjon og kontaktpersoner for hvert prosjekt finner du ved å klikke på de enkelte titlene over.

Sveinung Golimo
  • Sveinung Golimo