Norsk filminstitutt

Regissørene Anniken Hoel og Thea Hvistendahl er tildelt 200.000 kroner hver i VIP-stipend for å utvikle nye filmprosjekter.

VIP-stipend 2019 (2)
Anniken Hoel og Thea Hvistendahl

Norsk filminstitutt deler ut inntil seks Vekst i prosjekt (VIP) - stipend på 200.000 kroner i året. VIP-stipendet skal gi etablerte regissører og serieskapere mer tid til fordypning og forskning, og rom for eksperimentering med form og innhold, knyttet til et filmprosjekt regissøren ønsker å realisere. 

For å søke på dette stipendet må regissøren eller serieskaperen ha hatt regi på en langfilm med ordinær kinopremiere i Norge de siste 3 år, eller ha skapt en dramaserie vist på tv første gang i løpet av de siste 3 år.

VIP-stipendet er en del av Norsk filminstitutts satsing på sterke regi- og fortellerstemmer, og stipendet skal også bidra til å bedre kjønnsbalansen i norsk filmbransje. Det betyr at kvinnendelen skal være minimum 50 prosent for året sett under ett. I 2018 delte vi ut totalt seks VIP-stipender, de tre siste gikk til  Iram Haq, Solveig Melkeraaen og Jonas Matzow Gulbrandsen.

Nå er vi glade for å tilby stipend til to spennende stemmer i norsk film, Anniken Hoel og Thea Hvistendahl. 

Spennende prosjekter

- Stipendet skal stimulere til en personlig fortellerevne, nyskaping og kunstnerisk vågemot, og de søkerne som velges ut må ha et klart mål for hva de vil med stipendet, og en god plan for hvordan de vil videreutvikle seg kunstnerisk i stipendperioden. Både Hoel og Hvistendahl er spennende talenter som i sine søknader viser en stor bevissthet rundt hvem de er og hvor de vil som filmskapere. Hoel får stipend for å utvikle et nytt dokumentarprosjekt, #WeAreLove, mens Hvistendahl jobber med spillefilmprosjektet Håndtering av udøde, sier talentrådgiver Hanne Myren i NFI.

I denne runden delte NFI kun ut to stipender, dermed har vi inntil fire stipender å dele ut til høsten.

Om regissørene:

Anniken Hoel (38) jobber i Tromsø og Berlin.  Hoel fikk stor oppmerksomhet for sin langfilmdebut Dødsårsak: Ukjent, en dokumentar om søsterens død og psykiske sykdom. Hendelsen ledet Hoel til å gjøre dyptgående undersøkelser rundt antipsykotiske legemidler og antallet ukjente dødsfall i psykiatrien. Filmen hadde verdenspremiere på CPH:DOX i mars 2017, og gikk på kino i Norge samme år. Den vant flere internasjonale priser, blant annet beste lang-dokumentar, under NordicDocs, Publikumsprisen under Eurodok, og Beste utenlandske dokumentar ved Michael Moores' Traverse City Filmfestival.           

Hoel har sin filmutdannelse fra Danmark, Tsjekkia,  Storbritannia og Filmskolen i Gøteborg, og har erfaring både med foto, regi og klipp fra en rekke kort- og dokumentarfilmer i Norge og andre land. Hun jobbet som regiassistent for spillefilmen Iskyss av Knut Erik Jensen, som hun senere laget portrettfilmen Du må våkne om. Hun jobber for tiden med sitt nye prosjekt #WeAreLove.

- Anniken Hoel er en spennende og kompromissløs norsk filmkunstner med evne til og ambisjon om å gå løs på store og komplekse spørsmål og tema. Hun bruker ofte lang tid på flere av de store prosjektene, men har bevist gjennomføringsevne på veldig krevende prosjekt, da tenker jeg spesielt på Dødsårsak: Ukjent. Anniken Hoel representerer en original registemme i Norge, med mye på hjertet, sier dokumentarfilmkonsulent Eirin Gjørv i NFI.

Thea Hvistendahl (30) bor og jobber i Oslo, og er utdannet ved Westerdals, med en bachelor i Film og TV. Hun brakdebuterte som langfilmregissør i 2017 med Adjø Montebello - en hybridfilm om bandet Karpe Diem, som fortsatt går for fulle hus når den vises sporadisk. Filmen hadde utenlandspremiere under Gøteborg Internasjonale Film Festival, vant en Kosmoramapris for beste produksjonsdesign og ble nominert til hele fire Amanda-priser, der den også vant for beste produksjonsdesign. Filmen vakte oppsikt med sin utradisjonelle lanserings-strategi, i det den kun ble satt opp på norske kinoer i 4 dager (og nådde rekordmange besøkende, 52.000). 

Før det jobbet Thea Hvistendahl flere år med musikkvideo - blant annet for Karpe Diem, før hun gikk over til å lage kortfilmer og reklame. Hun har regissert kortfilmene Vill Mark og Virgins4Lyfe, og nå sist kortfilmen Satans Barn. Hvistendahl har en forkjærlighet for det absurde og mystiske, noe hun også vil utforske i sitt kommende spillefilmprosjekt Håndtering av udøde, basert på den kritikerroste romanen med samme navn av svenske John Ajvide Lindqvist.

- Thea Hvistendahl er et talent som gjennom filmen Adjø Montebello skapte en energibombe av en film. Hun brukte her et formspråk som er utypisk i norsk sammenheng og i kombinasjon med sine kortfilmer viser hun at hun både kan operere i et magisk-realistisk univers og et samtidsunivers, hvor hun evner å skildre troverdige mellommenneskelige relasjoner. Etter frileken Adjø Montebello skal Hvistendahl nå samarbeide med John Ajvide Lindqvist, en forfatter som har markert seg sterkt med adapsjoner av egne bøker (La den rette komme inn og Grensen) tror vi dette gir gode rammer for å ta skrittet over i spillefilmformatet, sier Hanne Myren, talentrådgiver i NFI.