Norsk filminstitutt

Norsk filminstitutt gir 3.500.000 kroner til en landsomfattende kampanje som skal få publikum tilbake til kinosalen. - Kampanjen skal minne folk på hvor fint det er å se film på kino, og den magien som oppstår når man har gode filmopplevelser i en mørk kinosal, sier NFI-direktør Kjersti Mo.

Knutsen og Ludvigsen-premiere på Trondheim Kino.
Fra førpremieren til Knutsen og Ludvigsen 2 - det store dyret i Trondheim. Foto: Dan Richard Davidsen/Trondheim Kino.

På grunn av korona-pandemien har norske kinoer vært stengt og deretter gjenåpnet med begrenset kapasitet på grunn av smittevern. Tall fra Film & Kino viser at publikumstall og omsetning faller drastisk med de begrensningene kinoene er pålagt i dag.

Viktig sosial møteplass

Kinoen er en viktig sosial møteplass i samfunnet, og står for en vesentlig del av publikums møte med film. Derfor er det viktig at aktiviteten opprettholdes, og at kinobesøket består som en skattet kulturell aktivitet for befolkningen. Kampanjen settes i gang i høst for å motivere publikum til å oppsøke sin lokale kino, og for å gi et oppsving for aktørene som tør å sette opp filmene i et vanskelig marked.

Filmmagi sammen på kino

Kampanjen skal foregå på de lokale kinoene, i bybildet ute blant folk, på sosiale medier, i trykt presse, radio og tv, og vil gå over en periode på ett år. Film & Kino er mottaker av tilskuddet, og leder kampanjen i samarbeid med Norsk distributørforening og Virke Produsentforening. Med på laget er alle landets kinoer, filmdistributører og viktige samarbeidspartnere som Filmweb, MDN og Capa. 

Kinoene er et av de tryggeste stedene å sosialisere i korona-tiden, smittevernet blir der godt ivaretatt av proffe folk som er vant til å ta imot publikum. Denne kampanjen skal minne folk på hvor fint det er å se film på kino, og den magien som oppstår når man har gode filmopplevelser i en mørk kinosal. For oss er det riktig å være med dette, både fordi vi vil bidra til å trekke publikum til kinoene, men også for å motivere bransjeaktørene til å lansere filmer på kino i en tid hvor det er mer risikabelt enn vanlig å lansere ny film. Det har samtidig vært viktig for oss at hele bransjen er samlet om en slik kampanje, som også vil bidra til å synliggjøre verdien av det skapes gode, norske filmer for publikum både nå og fremover, sier Kjersti Mo.

Det er en rekke nye norske filmer som er klare for å bli sett på kinolerretet i høst, og som det knyttes store forventninger til. Dianas bryllup hadde premiere forrige uke og fikk gode kritikker, denne helgen kunne publikum gå å se den kritikerroste og prisvinnende dokumentarfilmen til Benjamin Ree, Kunstneren og tyven. Deretter er det store kinopremierer på rekke og rad: Knutsen og Ludvigsen 2 – det store dyretBørning 3Den største forbrytelsen og dokumentarfilmen om Aksel Lund Svindal for å nevne noen.

  • Nina Cecilie Bull
    • Nina Cecilie Bull

    • Markedsansvarlig
    • cinematek og program
    • Telefon: +47 920 36 366
    • E-post: nina.cecilie.bull[@]nfi.no