Norsk filminstitutt

Håvard Fossums dokumentarfilm Meet the Censors får verdenspremiere under CPH:DOX neste uke - online. Den kan også vinne pris i kategorien FACT:Award.

Meet the Censors.png
Meet the Censors

CPH:DOX, en av verdens største dokumentarfilmfestivaler, skulle etter planen starte i København på onsdag, men alle fysiske arrangementer er avlyst på grunn av koronaviruset. Deler av festivalen og konkurrnseprogrammet vil likevil bli avholdt digitalt, med opprettelse av en digital kino for publikum og juryer.

Alle konkurransefilmene vil bli vist digitalt for juryen, og dermed går prisutdelingen sin uvante gang. Det er foreløpig usikkert hvilke filmer som vil bli vist for publikum digitalt.

Men det er altså nå klart at Håvard Fossums nye film, Meet the Censors vil få sin verdenspremiere i København, men altså i en digital kino. Den kan også vinne en pris i klassen FACT:Award, som er et eget konkurranseprogram for filmer i skjæringspunktet mellom dokumentar og undersøkende journalistikk.

Filmen er produsert av Ingvil Giske og Medieoperatørene.

Dette er Meet the Censors

Regissør Håvard Fossum reiser til noen av de minst demokratiske landene i verden. Han vil finne ut om sensur kan være misforstått og mer komplekst enn vi tror, kanskje til og med positivt. På et uformelt vis tar han oss med inn i sensuristenes univers, for å høre hva de tenker og se om de er bedre mennesker enn vi antar. Tesen testes i møter med notoriske regimer, men kanskje i like stor grad når kameraet snus tilbake på oss selv, og vi konfronteres med våre egne behov til å fortie de som er uenige med oss, her hjemme i vår vestlige del av verden.

Om regissør og manusforfatter

Håvard Fossum siste film Apophenia (2014), som var del av Nye veier, lekte med vår forståelse av bilder. Filmen hadde premiere på Kortfilmfestivalen i Grimstad 2014, og var senere del av blant annet Høstutstillingen og Eurodok. Fossum har også jobbet som fotograf på filmer som Til Ungdommen (2012) og Maikos dans (2015).

Vi er her nå

Mariken Halles hybridfilm Vi er her nå er tatt ut til deltakelse i konkurranseprogrammet Nordic:Dox. Filmen er produsert av Alternativet Produksjon. 

Vi følger en barselgruppe gjennom et år. Foreldre og babyer er satt sammen i grupper og møtes hjemme hos hverandre og spiser lunsj. Noen av dem har store planer. De skal kjøpe og selge eiendom. Flytte til havet. Noen er bekymret for om de gjør ting riktig. Kan babyer spise agurk? Hva med ost?

De voksne er under press. Mange av dem sliter i parforholdene sine. En pappa, Jon jobber på en skole der rektoren ringer hjem og ber foreldre holde barna hjemme så de ikke skal dra ned snittet på de nasjonale prøvene. Skjemaer på angstsymptomer fylles ut, etterhvert samværsavtaler.

Babyene er der hele tiden.  Henger på armene, sover i fangene. Vitner til de voksnes prosjekter.

Om regissør og manusforfatter

Dette er regissør Mariken Halles tredje spillefilm, hun debuterte i 2011 med Kanskje i morgen, som vant The Golden Dragon Award i Göteborg. Den neste spillefilmen, Verden venter, ble også vist i Göteborg,

I 2017 var Halle med på å starte filmkollektivet Alternativet, sammen med de som nå produserer filmen – Guro Bruusgaard, Katja Eyde Jacobsen og Magnus Mork. Dette blir Alternativets første spillefilm.

Filmen har allerede hatt norgespremiere.

Norske samproduksjoner

Jozi Gold

I FACT:Award vises også den danske dokumentaren Jozi Gold, der norske Sant & Usant og Anita Rehoff Larsen er samprodusenter. 

Filmen har fått tilskudd gjennom NFIs tilskuddsordning for samproduksjon. 

Den handler om tidligere Jehovas vitne Mariette Liefferink som tar opp kampen mot de største selskapene i den sørafrikanske gullindustrien - en industri som gjør at 12 millioner mennesker bor og lever i områder som er mer radioaktive enn i Tsjernobyl. Med mot og kløkt iverksetter hun en nådeløs plan for å tvinge industrien til å rydde opp etter seg.

Erikos verdener

Erikos verdener, der Håvard Wettland Gossé og Spætt Film er samprodusenter, skal også konkurrere i klassen Nordic:Dox Award. 

Erikos verdener er fortellingen om den japanske pianisten Eriko Makimura. Det er en film om klassisk musikk, hat, kjærlighet og frigjørelse, og hvordan en kvinnelig klassisk pianist ble til gjennom tvang, offentlig ydmykelse og uendelig ensomhet.

Filmen har fått tilskudd til samproduksjon fra NFI.

Etter planen skal en rekke andre norske dokumentarfilmer og samproduksjoner vises under CPH:DOX, men festivalen jobber altså på spreng for å avklare hvilke visninger som kan foregå digitalt.

Foreløpig er det klart at både Selvportrett, regissert av Kajsa Høgset, Espen Wallin og Margreth Olin vil bli vist i den digitale festivalkinoen, det samme vil Tonje hessen Scheis iHuman.

Les mer om CPH:DOX og fortløpende oppdatering av hvilke filmer som skal vises her

Erikos01
Erikos verdener