Norsk filminstitutt

Bibliotekenes lånekunder har fått øynene opp for Filmbib. Strømmetjenesten opplever stadig økende interesse og har mer enn femdoblet antall påsyn siden i fjor. Nå har Norsk filminstitutt (NFI) vedtatt innkjøp av 50 nye filmer til den populære tjenesten.

Abstrakt bilde i sort, blått og gult.
Natt fjøre (2016, Jan Otto Ertesvåg) er blant filmene NFI kjøper inn til Filmbib i denne runden.

Rundt 500 kort- og dokumentarfilmer ligger til enhver tid tilgjengelig i strømmetjenesten hvor alle med nasjonalt lånekort på biblioteket får gratis tilgang, og kan se filmene når som helst, hvor som helst. Filmbib administreres av NFI som kjøper inn nye filmer fra norske filmskapere hvert år. I disse dager kjøpes det inn 50 nye titler for totalt 1.333.700 kroner. Det blir tegnet avtaler med rettighetshaverne fortløpende, og de nye filmene blir gjort tilgjengelig for bibliotekenes låntagere utover høsten.

Stort mangfold av filmer

Filmskaperne søker selv inn sine filmer til ordningen, hvor de blir nøye vurdert av et utvalg bestående av Kajsa Næss, Dag Johan Haugerud og Daniel Vatsvåg. I denne runden ble det søkt med 92 filmer, og utvalget har sett rundt 40 timer film.

Vårens Filmbib-runde har vist at bransjen har blitt mer oppmerksom på den fantastiske muligheten dette er til å få vist fram filmene sine, sier Kajsa Næss, leder for utvalget.

Vi opplever at det er flere nye selskaper og produsenter som har sendt inn filmer denne gangen, og det virker som om filmene kommer fra hele landet, og fra forskjellige miljøer.

Blant filmene som blir kjøpt inn finnes klassiske velproduserte dokumentarer og kortfilmer, men også mer eksperimentelle filmer. Kortfilmene er ofte små, personlige historier som foregår i et typisk norsk landskap. Dokumentarfilmene ser gjerne litt mer utover horisonten og forteller historier også utenfor våre egne landegrenser.

Betydelig økende interesse for Filmbib

Innkjøpsordningen for film og Filmbib er etablert for å bidra til bredde og kvalitet i filmtilbudet i Norge. Inneværende halvår har vært det beste siden Filmbib ble lansert i 2015 og har økt antall påsyn med hele 520%. I mars og april økte bruken av strømmetjenesten med nærmere 600%.

Noe av grunnen til den økende populariteten kan relateres til koronasituasjonen hvor mange fikk et større behov for å underholdes hjemme og bibliotekene fikk økt fokus på sine digitale tjenester, sier Julie Ova, direktør for formidling i NFI. Men økningen tyder også på at Filmbib er blitt bedre kjent blant låntagerne og at tjenesten faller i smak.

Disse filmene kjøpes inn til Filmbib i denne runden:

Kortfilmer (32)

  • 2055: A Love Story, North Sea Productions AS, 2018, Kaspar Synnevåg
  • Ambulanse, Maipo Film AS, 2016, Sebastian Torngren Wartin
  • Apart, 4 1/2 Fiksjon AS, 2020, Cecilie Semec og Silas Henriksen
  • Between C & D, Dodofilm Production Company, 2019, Dimitry Lurie
  • Den veganske tannbørsten, Lukt AS, 2019, Trygve Luktvasslimo
  • Den Vesle Grå Ulven. Høstreisende, Ulvenfilm AS, 2020, Natalia Malykhina
  • Det vi frykter, Ingofilm, 2020, Lilja Maria Ingolfsdottir
  • Dønninger, Sverre Matias Glenne, 2016
  • Ecstasy, Frobenius Film, 2017, Kitty Frobenius
  • Ella, Filmselskapet AS, 2019, Tommy Næss
  • En hel uke i Holmestrand, Odd Einar Ingebretsen, 2015
  • Etterkrigstid, Waheed Foretak, 2018, Hamid Waheed
  • Freewheelin', Spætt Film AS, 2016, Finn Walther
  • Fun Factory, Ape&Bjørn AS, 2019, Even Hafnor & Lisa Brooke Hansen
  • Giitu, Olve Aslaksen, 2018
  • I was a Killer for the Pope, 4 1/2 Fiksjon AS, 2020, Leif Henning Broch Johnsen og Christian Mona
  • Kvinner & Cava, Ape&Bjørn AS, 2016, Liv Karin Dahlstrøm
  • Mr. Death, Andreas J. Riiser, 2017
  • Natt fjøre, Hammerhai AS, 2019, Jan Otto Ertesvåg
  • Rudy og Lynmonsteret, Fabelfjord AS, 2019, Endre Skandfer
  • Råeste mann, Beat Film Nina Wikstøl, 2017, Erik Ivar Sæther
  • Satans Barn, Frokost Film AS, 2019, Thea Hvistendahl
  • Slå rundt busken, Ape&Bjørn AS, 2020, Joern Utkilen
  • Som en flamingo, Ingofilm, 2020, Lilja Maria Ingolfsdottir
  • Sparkekoret, Fjordic Film AS, 2020, Torfinn Iversen
  • Stille på sett, Maha Film AS, 2015, Petter Holmsen
  • Taksidermisten, Fem Meter Film, 2019, Lorentz Celo
  • Taxfree, Folkefiender AS, 2015, Henry K. Norvalls
  • Teltet, Tenk.tv AS, 2019, Rebecca Figenschau
  • The Dreamer, Frokost Film AS, 2019, Kenneth Karlstad
  • Thea & Tuva, The Walters Productions, 2020, Kristian B. Walters
  • Tipp topp, Hammerhai AS, 2016, Jan Otto Ertesvåg

 

Dokumentarfilmer (17)

  • Du må våkne, Manifestofilm AS, 2019, Anniken Hoel
  • En gave fra Gud, Integral film og litteratur AS, 2019, Nefise og Jørgen Lorentzen
  • Halvdan: Høre tell på jorda, Rabalder produksjon AS, 2020, Gunnar Sohlberg Hagen
  • Hvor man vender tilbake, Yellow Log AS, 2019, Egil Håskjold Larsen
  • Kamel, Relation04 Media AS, 2019, Karl Emil Rikardsen
  • Karla og Nordahl, Nitteberg Film og TV, 2019, Elisabeth Aspelin
  • Kvar song ei soge, Villa Lofoten AS, 2016, Aaslaug Vaa
  • Making Sense Together, Twentyone Pictures AS, 2018, Ellen Ugelstad
  • Nasi Padang - Et Viralt Eventyr, GonzoDocs AS, 2020, Audun Amundsen og Petter Heggen
  • Newtopia, Upnorth Film AS, 2020, Audun Amundsen
  • Når knoklene blir til gelé, Monday Production AS, 2017, Tommy Gulliksen
  • Polyfonatura, Spætt Film AS, 2019, Jon Vatne
  • Privacy of Wounds, Upnorth Film AS, 2018, Dalia Al-Kury
  • Return of a View, Mediedel AS, 2020, Eivind Tolås
  • Skeleton Sea, Solberg film, 2016, Mauritz Brekke Solberg
  • Vinterens lengsel, Blåst Film AS, 2019, Sidse Torstholm Larsen & Sturla Pilskog
  • War of Art, Monday Production AS, 2020, Tommy Gulliksen

  • Nina Cecilie Bull
    • Nina Cecilie Bull

    • Markedsansvarlig
    • cinematek og program
    • Telefon: +47 920 36 366
    • E-post: nina.cecilie.bull[@]nfi.no
  • Christina Iverson
    • Christina Iverson

    • Rådgiver innkjøpsordninger og spillformidling
    • Telefon: +47 917 35 598
    • E-post: christina.iverson[@]nfi.no