Norsk filminstitutt

14 norske filmprodusenter får nå kompensasjon for tapte billettinntekter på kino under den verste koronaperioden da kinoene stengte ned i fjor. Dokumentaren iHUMAN skulle hatt premiere 13. mars, dagen landet stoppet opp.

ihuman2021
Dokumentarfilmen iHuman (regi Tonje Hessen Schei) skulle hatt norsk kinopremiere da kinoene stengte ned 13. mars i fjor. Den ble i stedet sluppet på VOD (Altibox, Get og Telenor) samme dag.

NFI utlyste tidligere i år en spesialordning for å hjelpe de norske kinofilmene som ble hardest rammet av kinoens korona-stengning og -restriksjoner. 

Ordningen ble opprettet etter en ekstrabevilgning fra kulturdepartementet på totalt ti millioner kroner.

I begrunnelsen het det:
«Kinovisning er tradisjonelt den viktigste inntektskilden for norsk spillefilm. Kinoinntektene fra én film vil i mange tilfeller være avgjørende for produsentens drift og for å kunne sette nye prosjekter i gang».

Hardt rammet

14 av 16 søknader kvalifiserte til tilskudd, og disse mottar nå en kompensasjon for totalt 317.000 tapte kinobilletter – til sammen ti millioner kroner. På lista er ti fiksjonsfilmer og to dokumentarfilmer med premiere eller planlagt premiere før 1. oktober 2020.

Mange norske filmer som hadde kinopremiere i 2020 ble svært hardt rammet av koronasituasjonen med stengte kinoer og strenge restriksjoner på antall publikummere over hele landet. Totalt 25 norske filmer hadde kinopremiere i fjor.

Disse filmene får kompensasjon:

  • Dianas bryllup, Maipo Film AS: 1.640.080 kroner 
  • Alle utlendinger har lukka gardiner, Miso Film Norge AS, 1.450.840 kroner
  • Knutsen & Ludvigsen 2 - Det Store Dyret, Tordenfilm AS, 1.356.220 kroner 
  • Fjols til fjells; Fjols til fjells AS, 1.103.900 
  • Knerten og sjøormen, Paradox Film 5 - Knerten AS, 914.660 kroner
  • Elleville Elfrid, Kool Produktion AS, 914.660 
  • TOTTORI – Sommeren vi var alene, Chezville AS, 567.720 kroner
  • iHuman, UpNorth Film AS, 473.100 kroner
  • Alle må dø, Snurr Film AS, 410.020 kroner 
  • Selvportrett, Speranza Film AS, 346.940 kroner
  • Torden, Mortal AS, 315.400 kroner 
  • Flukten over grensen, Maipo Film AS, 283.860 kroner 
  • Vi er her nå, Alternativet Produksjon AS, 126.160 kroner
  • Bestefar er en Alien, Filmbin AS, 94.620 kroner 

Nedstengt på premieredagen

To norske filmer skulle hatt premiere samme dag som Norge og kinoene over hele landet stengte ned, 13. mars. En av disse var dokumentarfilmen iHUMAN.

- COVID-19 stengte hele Norge ned akkurat da vi hadde festpremiere på Colosseum den 10. mars, og filmen skulle ha en etterlengtet Norgespremiere over hele landet den 13. mars, på nærmere 70 kinoer, sier regissør Tonje Hessen Schei.

Da tenkte teamet bak filmen og distribusjonsselskapet raskt.
 
- Da vi skjønte at kinolanseringen kræsjlanda i lockdown tok vi en historisk rask beslutning og en heidundranes omdreining, med distributør Vibeke Skistad i spissen, for å gjøre iHuman tilgjengelig på de fleste VOD plattformer samme dag som kinopremieren. Det var uaktuelt for oss å holde filmen tilbake i påvente av at Norge en dag skulle åpne opp. iHUMANs tematikk var og er brennaktuell, og det viktigste for oss var jo å få filmen sett av som mange som mulig. Så selv om det har vært hardt å ikke vise filmen for publikum på det store lerretet hvor den hører hjemme, står vi for at den lynraske VOD releasen var riktig og viktig, sier Hessen Schei. 

tonje-v1
Regissør Tonje Hessen Schei

 

- La oss i bakken

Andre valgte å utsette premierene sine, flere på ubestemt tid og med flere utsettelser i den usikre tida. Mange av de planlagte filmene ble hardt rammet i disse månedenen.

- Covid la oss i bakken etter år med enorme mengder tid og ressurser på research og outreach, markedsføring og tilrettelegging for lanseringen av iHUMAN opp imot kinopremieren. Først gjennom et eget impact-prosjekt der vi har skapt oppmerksomhet rundt filmen på internasjonale festivaler, på den politiske arena, i markeder og direkte mot aktuelle selskaper og personer. Senere i oppløpet til premieren på IDFA der vi fikk med Edward Snowden via Skype, og hadde panelsamtaler med flere høytstående personer innen fagfeltet, sier regissøren.

Samtidig som dette har foregått, har filmens regissør Tonje Hessen Schei vist filmen og møtt tusenvis av ungdommer i Norge rundt gjennom Den kulturelle skolesekken. I tillegg har hun deltatt på en rekke andre arrangementer, som lukkede førvisninger for politikere, Datatilsynet, politiet, Kripos, bedrifter som DnB og organisasjoner som LO.

- I tillegg har vi hatt et løp med visninger for store, prestisjetunge tech-konferanser. Dette har vært visninger som har skapt debatt, belyst de problemene vi står overfor med tanke på den altomfattende konsekvensen kunstig intelligens har på våre liv - og ikke minst, spredt ordet om at filmen skulle komme på kino. Totalt sett skapte vi en stor bølge av interesse for filmen mot premieren, med økende presseoppslag, svært gode anmeldelser og opptreden på radio og TV, med Lindmo samme dag som kinopremieren. Alt var klart for en kinolansering vi var stolte av, sier Hessen Schei.

Så kom altså pandemien til Norge 12. mars i fjor.
 
- iHUMAN sin Covid-krise har rammet hardt, da filmen var et flaggskip vi har jobbet med i over fem år. Det er vanskelig å anslå hvor mye vi faktisk tapte på den kansellerte kinolanseringen, men vi lå sterkt an til å nå det estimerte målet for kinopublikum. Så i denne nasjonale og globale krisesituasjonen er vi takknemlige for at den norske regjeringen og Norsk Filminstitutt iverksetter krisetiltak for filmindustrien, og endelig har også vi som sto på frontlinjen da pandemien først smalt her til lands fått kompensasjon, sier Tonje Hessen Schei.

Vil bidra til mer filmskaping

NFI-direktør Kjersti Mo er glad for å kunne bidra til å hjelpe de produsentene som tapte publikum og store billettinntekter på grunn av pandemien.

-  Flere måtte stoppe og utsette planlagt premiere, eller stoppe alle visninger rett etter premiere da kinoene stengte ned. Ingen så vel for seg at denne situasjonen skulle vare så lenge som den gjorde, og få så store ringvirkninger. Flere norske filmprodusenter har lidt store tap på grunn av dette, og vi er glade for at vi gjennom denne kompensasjonsordningen kan bidra til å minske dette tapet. Det er viktig for NFI å gjøre det vi kan for å bidra til at selskaper kan overleve og lage gode, norske historier også i framtida. Disse midlene vil forhåpentligvis bidra til at det blir mulig å lage enda mer god norsk film i framtida, sier NFI-direktør Kjersti Mo.

NorskFilminstitutt_EA_Kjersti_Mo-1069_web-2
NFI-direktør Kjersti Mo

Som minner om at kioene er åpne og kan vise film for fulle saler over hele landet.

- Film er fortsatt best på kino, og jeg oppfordrer alle til å få med seg de mange gode norske filmene som kommer på kino utover høsten og vinteren, sier Mo.

Alle 14 som fikk innvilget sine søknader får nå en kompensasjon som er regnet ut i forhold til et estimat på antall tapte billetter.