Norsk filminstitutt

En samlet film- og kinobransje står bak en stor kampanje som skal få publikum inn i kinosalene igjen.

Kinokampanje2

I 2020 ble det kjent at en kampanjegruppe sammensatt av aktører fra store deler av film- og kinobransjen hadde gått sammen om en kampanje for å få publikum tilbake på kinoene etter korona-nedstengningen. Den nedstengningen viste seg i å være svært lenge, men nå åpnes det opp.
En viktig del av kampanjen er en reklamefilm som nå går på kino.

SE FILMEN HER

-Denne vakre kampanjen skal gi publikum tilbake følelsen av hvor fint det er å se film på kino, og den gode stemningen som oppstår når man sammen har fine filmopplevelser i en mørk kinosal, sier direktør Kjersti Mo i Norsk filminstitutt, som har bidratt med 3,5 millioner kroner til kampanjen. Hun forteller at undersøkelser har vist at det på verdensbasis knapt har vært smittetilfeller som kan spores tilbake til spredning på kino.

– Kinoene er et av de tryggeste stedene å sosialisere i korona-tiden, smittevernet blir der godt ivaretatt av proffe folk som er vant til å ta imot publikum, sier Mo.
Målet med kampanjen er at man ønsker å begeistre, røre og få målgruppen til å glede seg til å gå på kino igjen. Publikum skal minnes på hvor god kinoopplevelsen er.

Kinokampanje3

Prosjektet har tre hovedmålgrupper

  • Ungdom mellom 12-24 år som ser på kino som fritidsaktivitet med venner.
  • Unge voksne mellom 26-40 år som benytter kino som underholdning og kultur
  • Foreldre mellom 30-45 år som har kino som en familieaktivitet.

Intensjonen er at kampanjen skal henvendelse til hele befolkningen, uavhengig av hvor de bor, kjønn, etnisk bakgrunn, seksuell orientering og funksjonsnedsettelse.
 
Blant kanalene der budskapet skal formidles er TV, kino, Youtube og sosiale medier som Instagram, Snapchat, Facebook.  Det er reklamebyrået Anorak som har utformet kampanjen. Musikken er ved Susanne Sundfør.

Hele filmbransjen står bak

Prosjektet er støttet med 3,5 millioner kroner fra Norsk Filminstitutt (NFI), og bak kampanjen står en gruppe bestående av representanter fra Film & Kino, Capa, Virke Produsentforeningen, Distributørforeningen, Nordisk Film Distribusjon UiP, Filmweb, Nordisk Film Kino og Norsk filminstitutt.

Kampanjen er laget av reklamebyrået Anorak og deres kreative team, bestående av Stein Simonsen, Øistein Markus Holm, Jens Bjørklund og Kasper Amundsen Tuvnes. Filmen er laget av produksjonsselskapet Babusjka med regissør Trond Kvig Andreassen og produsent Håkon Sørensen.

  • Jakob Berg
    • Jakob Berg

    • Kommunikasjonsrådgiver
    • Telefon: +47 971 977 66
    • E-post: jakob.berg[@]nfi.no