Norsk filminstitutt

Mørkredd fra norske Hyper Games AS ble Årets spill.

Morkredd-KEY-ART

Torsdag 27. mai gikk Nordic Game Awards av stabelen i Malmø, i år digitalt, en prisutdeling som hedrer de beste nordiske spillene som kom ut i 2020. Dette er første gang et norsk spill vinner den gjeveste prisen, Årets spill, under Nordic Game. Mørkredd vant også i klassene "Best art" og "Best game design".

Spillet har så langt blitt nominert til 20 priser fra ulike prisutdelinger over hele verden, og vunnet hele ti av dem. 

- Det er ganske sprøtt å tenke på at vårt spill er et av de mest prisvinnende spillene i norgeshistorien, sier Are Sundnes, som er daglig leder i selskapet Hyper Games.

Om Spillet

Mørkredd ble påbegynt under NFIs NM i Gameplay i 2017, og vant også prisen for årets spill under den norske Spillprisen 2020. Spillet ble lansert i desember i fjor på Xbox Game Pass, og var det første norske spillet som ble gitt ut på den nye generasjonen av Xbox.

Mørkredd er et stemningsfullt utforskningsspill for to spillere hvor skygger er 
dødelige. Spillerne samarbeider om å frakte rundt en stor lysende kule. Hvis man havner i en skygge dør spillerne umiddelbart. Spillet har fått gode kritikker.

Om selskapet

Spillselskapet Hyper Games holder til på Grünerløkka i Oslo. Det ble etablert i 2012 og har i dag ti faste ansatte. Selskapet hadde sitt utspring fra det norske kommunikasjonsbyrået Hyper (Nå HyperRedink).Selskapet har tidligere blant annet gitt ut spillet Eggggg, flere spill om Albert Åberg, og jobber i dag med et spill basert på Tove Jansson sitt Mummi-univers, Snusmumrikken.

- Det tok oss flere år å få skaffet oss gode samarbeidspartnere og nok finansiering til å kunne 
ferdigstille spillet. Jeg har sikkert vært i over hundre møter med ulike forleggere og distributører, og selv om de fleste likte spillet veldig godt ble det i de fleste tilfeller vurdert som for smalt og for risikabelt til å investere i. Uten tilskuddet på drøye 3 millioner fra Norsk Filminstitutt hadde det vært helt umulig for oss å kunne fortsette å utvikle spillet frem til en versjon som var god nok til å få en avtale med vår amerikanske forlegger Aspyr for lansering på tjenesten Xbox Game Pass, sier Are Sundnes. 

jubel
Gjengen i Hyper Games samlet for første gang siden lanseringen. Foto: Privat