Norsk filminstitutt

Fredag mottok Liv Ullmann en Æres-Oscar og hyllest i Hollywood for sin lange innsats i filmbransjen, både som skuespiller, manusforfatter og regissør.

LivUllmann ©Morten Krogvold.jpg
Liv Ullmann. Foto: Morten Krogvold ©

Liv Ullmann er den aller første norske filmpersonlighet som mottar en Æres-Oscar, og prisen deles ut under egen seremoni i Los Angeles. I tillegg til UIlmann skal også filmlegendene Samuel L. Jackson, Danny Glover og Elaine May hedres med Æres-Oscar under seremonien.

Selv sier Liv Ullmann at hennes første reaksjon da hun fikk beskjed om prisen var forbauselse.

– Jeg var litt nede en dag, og så ringte telefonen. Det var David Rubin, president i Oscar-akademiet. Han sa det så nydelig og så menneskelig, om hvorfor jeg skulle få denne Æres-Oscaren, og jeg har glemt hva han sa, men det var fantastisk. Da gikk jeg fra å være veldig nedfor den dagen, til å bli kjempeglad, sier hun til NTB.

Torsdag kveld ble Norges aller største filmstjerne og -personlighet hyllet av kulturminister Anette Trettebergstuen, Norsk filminstitutt, norsk presse og filmbransje under en storstilt mottakelse i det norske filmhuset Stanley house under Oscar-uka.

- Kjære Liv, gratulerer med din Æres-Oscar for din livslange innsats for filmen og Oscar-akademiet. Vi på Norsk filminstitutt er utrolig glade for å se deg her i Los Angeles og for at du ville være sammen med oss på denne mottakelsen som er til din ære. Vi er utrolig stolte og takknemlige over den innsatsen du har gjort og rollen du har spilt for Norge som kulturnasjon i så mange år, både på kino, scene, tv og som forfatter og regissør, sier Kjersti Mo, direktør i NFI.

- Gleder meg masse

Dette er ikke første gang Liv Ullmann deltar på en Oscar-utdeling. Hele to ganger er hun nominert til Oscar for beste kvinnelige hovedrolle, for den svenske filmen Utvandrerne i 1971, regissert av Jan Troell, og fem år senere for Ingmar Bergmans Ansikt mot ansikt i 1976. Den gang ble det ingen pris, men i kveld mottar hun den kanskje mest prestisjefylte Oscar-prisen av alle.

- Jeg vet jo at jeg skal få den, så jeg skal jo ikke ha nerver. Jeg skal for en gangs skyld sitte i salen og ikke være nervøs. Og ikke ha bankende hjerte og lure på: Vant jeg eller vant jeg ikke. Jeg gleder meg masse, sier Ullmann.

I dag forteller hun at hun er litt nervøs likevel når det nærmer seg prisutdeling - og særlig takketale. 

Liv Ullmann har en lang karriere innen film, både i Norge, Sverige og internasjonalt, og har også gjort en lang rekke store teaterroller og -oppsetninger som regissør. Allerede som 19-åring i 1957 vakte hun oppmerksomhet i sin første filmrolle som hotellgjest i den norske komedien Fjols til fjells, regissert av Edith Carlmar. Den gang uten replikker.

Carlmar ga to år senere Liv Ullmann hovedrollen i Ung flukt, som skulle bli regissørens siste film, og en norsk klassiker. Samtidig gjorde Liv Ullmann karriere på teaterscenen, med noen av historiens og dramatikkens store kvinneroller, som Ofelia i Hamlet, Nora i Et dukkehjem, Gretchen i Faust og Solveig i Peer Gynt.

Samarbeidet med Bergman

På filmlerretet er det kanskje samarbeidet med svenske Ingmar Bergman, som Liv også fikk datteren Linn Ullmann med, som mange sitter igjen med som de sterkeste minnene av den norske skuespilleren. Gjennom Bergmans filmer ble hun også for alvor et verdensnavn.

Dette skrev en svensk filmkritiker om rollen hennes i Bergmans En pasjon fra 1969:

«Ullmanns ansikt i nærbilde fyller hele filmduken. Og under monologen på drøyt fem minutter endrer ikke bildet seg. I stedet gjennomgår skuespillerens ansikt en total forandring. Hun begynner fortellingen med en leende åpenhjertighet og lar med den største selvsikkerhet minnene strømme. Når hun skal fortelle om bilulykken, blir hun alvorlig. Farven forsvinner fra ansiktet. Øynene blir livløse, får røde render av fortvilelse. Det synes ikke å være grenser for Ullmanns evne til å leve seg inn i sine roller.»

Samarbeidet med Ingmar Bergman varte i 12 filmer og mer enn 40 år, og kjærlighetshistorien og det tette samarbeidet og kunstnerskapet ble i 2012 til den kritikerroste og prisvinnende norske dokumentarfilmen Liv & Ingmar, regissert av Dheerai Akolkar, for NordicStories. 

Et engasjert menneske

Selv ønsker ikke Ullmann å rangere sine filmroller, men fremhever Utvandrerne som et av høydepunktene i en fantastisk karriere. Den er for øvrig snart aktuell på ny i en svensk innspilling, med Erik Poppe som regissør.

– Den behandler noe som er like moderne viktig i dag, som da. Og kanskje enda viktigere. Vi våkner jo opp i dag og ser at nå blir et nytt land overfalt, et nytt land blir konfrontert med at de kanskje skal bli flyktninger, at de kanskje skal bli drept. At de ikke lenger kan bo i sitt eget hjem, sier Liv Ullmann, som lenge har vært engasjert i flyktningers liv og skjebne, til VG.

Hun har også vært engasjert i internasjonalt hjelpearbeid for FN-organisasjonene UNICEF og UNESCO.

Regissøren Liv Ullmann

Liv Ullmann er kjent for sin tilstedeværelse - ikke bare på skjerm, scene eller lerret, men også i virkeligheten. Alle som har møtt henne husker det. Også som regissør, både for film og teater, har Liv Ullmann satt dype spor både hos publikum og de hun har jobbet med. I 2014 hadde Ullmann regi på den amerikanske Frøken Julie, med stjernene Colin Farrell og Jessica Chastain i hovedrollene i den gripende kjærlighetshistorien. Filmen ble blant annet vist på filmfestivalen i Toronto. Chastain har fortalt at Liv Ullmann er et av hennes største forbilder, og sier om arbeidet med Frøken Julie:

Det jeg elsker mest ved Liv som skuespiller, regissør og menneske er at hun har den største sensitiviteten jeg noen gang har opplevd. Det er som at hun ikke har noen ben, men alt er nerver og følelser. Hun er virkelig flink til å lese sine skuespillere. Det har vært fantastisk å samarbeide med henne, sa Chastain på pressekonferansen etter verdenspremieren på filmen i Toronto.

Liv Ullmann startet sitt arbeid som regissør allerede i 1982, med en episode av den kanadiske tv-serien Love, deretter fulgt av spillefilmen Sofie med danskenes store skuespillerdiva Ghitas Nørby.I 1995 regisserte hun den norske storfilmen Kristin Lavransdatter, som er en av mest sette norske filmene noensinne, med 691.000 solgte kinobilletter.

I 2000 regisserte hun den svenske filmen Troløs, med manus av Ingmar Berman, som ble vist i hovedkonkurransen i Cannes.

Fortsatt sulten på filmen

Liv Ullmanns siste rolle som filmskuespiller var i 2012, i den norsk-tyske storfilmen To liv, i tillegg til dokumentarene Liv & Ingmar, og Jeg er Ingrid, om Ingrid Bergman. Hun har også turnert land og strand rundt med teaterstykket Liv – som handler om hennes eget liv.

- Jeg er like sprek som jeg var da jeg var 75 og 70. Eller jeg tror det selv. Derfor lar jeg kroppen gjøre hva den vil. Jeg er nysgjerrig på livet. Jeg vil lære mer. Jeg vil ha kunnskap, sa Liv Ullmann i 2019.

I dag er hun 83 år, og har ingen planer om å gi seg med det første. I fjor sprakk nyheten om at Liv Ullmann skal spille mot Bjørn Floberg i fransk-iranske Emily Atefs kommende spillefilm More Than Ever. Den er samprodusert av norske Mer Film, som mottok produksjonstilskudd til prosjektet i 2020. Filmen skal spilles inn både i Paris og i Norge – med andre ord kommer Liv Ullmann snart hjem igjen

Når Ullmann i kveld mottar sin Æres-Oscar – eller Governors Awards – I Los Angeles, er hun nesten på hjemmebane. De siste årene har hun bodd vekselsvis i New York, Boston og Key West i Florida, sammen med samboeren Donald Saunders, men er ofte hjemme i Norge i lange perioder, der hun har barn og barnebarn.

Skuespilleren, som flere ganger er  blitt omtalt som en av verdens beste skuespillere, har vunnet en rekke priser allerede, blant dem Amandakomiteens ærespris (1992), Norsk kulturråds ærespris (1997), svenske Hedersguldbaggen – og nå mottar hun altså en av de prisene som skinner aller sterkest på filmhimmelen.

Se opptak av Liv Ullmann i samtale med Per Haddal fra Filmsalongen på Cinemateket  i 2018, i anledning Ingmar Bermans 100-årsjubileum.

liv ull.jpg
Hovedpersonen i samtale med NFI-direktør Kjersti Mo og kulturminister Anette Trettebergstuen under den norske mottakelsen i Stanley House torsdag kveld. Foto: Agnieszka Iwanska