Norsk filminstitutt

Norsk dataspillbransje presenterer elleve spill og setter opp tidenes største norske stand i Japan – uavhengig av bransje - på Tokyo Game Show.   

Japanske spill storsatsing  2 stand.jfif
Fra den norske spillstanden i Tokyo. Foto: Morten Helland

Norsk dataspillbransje henter 95% av sine inntekter i det internasjonale markedet, og det er derfor viktig å være ute på de store markedene for norske spill. Det markedet der norske spill foreløpig har vært minst til stede, er det asiatiske. Det skal det nå gjøres noe med.  
 
Norsk spillbransje kommer manns- og kvinnesterke for å delta på Tokyo Game Show (TGS), det største og viktigste salgsmarkedet i Asia for dataspill, som foregår fra 15. til 18. september. Representanter for den norske spillbransjen, bestående av 11 spillprodusenter, har med seg hvert sitt spill som besøkende til standen kan prøve. Det ventes 135.000 besøkende til salgsmarkedet, satt sammen av profesjonelle aktører fra hele Asia, samt generelt spillinteresserte japanere.  
 

Skal hevde seg i Asia

-Dette fremstøtet har som mål at norsk spillbransje skal hevde seg i det asiatiske markedet, som naturlig nok er svært stort.  Tokyo game show er en premissleverandør for det asiatiske markedet og tiltrekker seg bransjefolk fra andre store spill-land som Sør-Korea og Kina, forteller seksjonsleder i NFI, Kaja Hench Dyrlie, som er i Tokyo for å organisere den norske tilstedeværelsen sammen med to NFI-kolleger.   

Japanske spill storsatsing 3.jfif
Stor interesse for spille et spill med Snufkin, på norsk kjent som Snusmumrikken. Foto: Morten Helland. 

Den første halvannen dag av salgsmarkedet er kun for bransje og presse, og deretter åpnes hele området for et svært spillinteressert japansk og asiatisk publikum. Norsk spillbransje har tidenes største norske stand i Japan, uavhengig av bransje, og befinner seg på «indie-området», med front mot hovedområdet der verdens største spillaktører også befinner seg.  

Mål om salg og samarbeidspartnere

Målet for de norske spillprodusentene er salg og samarbeidspartnere, distribusjon, og å finne utgivere og finansiører. En del av produsentene har allerede et kontaktnett og marked i Asia, mens andre er der også for å lære og få førstehåndserfaringer med det japanske og asiatiske spillmarkedet.   

Norsk filminstitutt har bevilget 400.000 kr til standen og arrangerer sammen med den norske ambassaden i Tokyo en mottakelse for de norske spillprodusentene og prominente japanske spillbransjefolk. 

Her er spillprodusentene som presenterer seg i Tokyo:  

Snow Leaf Studio , Rain, Machineboy, Ragnarok Studios, Rock Pocket, Megapop Games, 
Vibedy, Snowcastle, Hyper Games, Encircle Games og D-pad Studio 

Og disse presenterer spillene:  

Embracelet, Brew, Ikonei Island, Rob Riches, Seablip, Voidcast, Girl Genius, Galaxy Resistance, Snufkin: Melody of Moominvalley, Vikings on Trampolines og Wigged Out.  

  • Kaja Hench Dyrlie
    • Kaja Hench Dyrlie

    • Seksjonsleder spill og MEDIA Desk
    • Telefon: +47 951 46 912
    • E-post: kaja.hench.dyrlie[@]nfi.no
  • Jakob Berg
    • Jakob Berg

    • Kommunikasjonsrådgiver
    • Telefon: +47 971 977 66
    • E-post: jakob.berg[@]nfi.no