Norsk filminstitutt

NFI deler ut tilskudd på 7 millioner til 3 profileringstiltak fra kinoer og festivaler i Norge.  

Voksen mann og ung jente på vei ut av en kino.
NFI gir tilskudd til tiltak for å lokke publikum tilbake til kino og festivaler. Bildet viser en tidligere kinokampanje som fikk tilskudd av NFI.

Som en del av regjeringens satsing på å få publikum tilbake til kinosalene etter pandemien, deler Norsk filminstitutt ut ekstra midler på 7 millioner kroner til tiltak som skal bidra til en økning av publikumsbesøket på kino i Norge. Det kom inn til sammen 8 søknader om tilskudd. De 3 kampanjene som har fått tilskudd er innsiktsbaserte kampanjer som profilerer kinoer og festivaler i hele Norge.  

Kinoene og distributører av norsk og utenlandsk kvalitetsfilm på kino får 5 050 000 i tilskudd for å ta opp synlighetskampen med strømmetjenestene, og reetablere kinoen som merkevare. Gjennom en nasjonal kampanje som treffer bredt, skal fokuset tilbake til filmen som format, og kinoen som arena. Kampanjen skal nå en rekke målgrupper og være tydelig på å fronte at film bør oppleves på stort lerret, i mørk sal. Kampanjen startet høsten 2022 og fortsetter ut våren 2023.     

- Kinokampanjen vil vil gi en ekstra drivkraft til en allerede spennende filmhøst med en rekke norske filmer som får en etterlengtet premiere etter pandemien, sier Julie Ova, avdelingsdirektør for formidling og samfunn i Norsk filminstitutt.
 
De fire store publikumsfestivalene i Norge, Bergen internasjonale Filmfestival, Tromsø internasjonale filmfestival, Festivalkontoret i Oslo og Kosmorama i Trondheim, får 1 500 000 i tilskudd for å gjøre de norske filmfestivalene til en naturlig del av unge voksnes kulturopplevelser etter pandemien. Innsikt i publikumsvaner og festivalenes egne sosiale medieflater er viktige verktøy for å lage en kampanje som alle festivalene i Norge kan bruke. Gleden ved å oppsøke ukjente titler, se filmer i fellesskap på kino, og oppleve filmer fra hele verden, skal formidles til et nytt og ungt publikum.   
 
Det gis også et tilskudd på 450 000 til barnefilmfestivalene som skal spre festivalmagi fra Kristiansand i Sør til Tiff Junior i nord. Kampanjens mål er at barna og barnefamiliene skal tilbake i kinomørket og oppdage både norsk og utenlandske kvalitetsfilm for barn under festivalperioden og resten av året. 

 

  • Julie Ova
    • Julie Ova

    • Avdelingsdirektør
    • Formidling og samfunn
    • Telefon: +47 924 69 955
    • E-post: julie.ova[@]nfi.no
  • Edda Falk
    • Edda Falk

    • Kommunikasjonssjef
    • Telefon: +47 476 32 550
    • E-post: edda.falk[@]nfi.no