Frokostmøte om kinohøsten 2022
En lang rekke produsenter, distributører og kinoledere møttes på Kulturhuset i Oslo tirsdag for å dele sine erfaringer fra fjorårets kinohøst og komme med forslag om hva som kan gjøres for å få bedre kinohøster - og kinoår - i fremtiden.
Norsk filminstitutt arrangerte møtet som hadde som mål å samle ulike aktører i bransjen og dele erfaringer for å kunne lære av disse. Frokostmøtet fant sted på Kulturhuset i Oslo og ble i tillegg strømmet.
Etter at NFI-direktør Kjersti Mo hadde innledet, oppsummerte NFI-analytiker Jens Skavdal både langsiktige og mer kortsiktige tall og trender for kinobesøk.
Skavdal pekte på flere spørsmål bransjen må finne ut av fremover, som hvordan man møter folks nye vaner og hva som kan være gode grep for å få folk tilbake på kino.
Innlegg fra bransjen
Deretter delte produsentene Øistein Refseth fra Mer Film, Synnøve Hørsdal fra Maipo og Jan Petter Dickmann fra Paradox sine erfaringer fra kinohøsten 2022.
Dickmann trakk frem at han var redd for dommedagsprofetier som kunne bli en selvoppfyllende profeti, og understreket at han ikke tror ting går så dårlig som enkelte har sagt.
Så sto distributørene Morten Christofferen fra Nordisk Film Distribusjon, Linn Barholt fra Norsk Filmdistribusjon, Anne Marte Nygaard fra Arthaus og Jarle Namtvedt fra Ymer for tur.
Christoffersen sa blant annet at han trodde publikum kom til å komme med de rette titlene og at de i høst hadde sett verdien av en tydelig målgruppe og en tydelig kinoprofil.
Se hele arrangementet her:
Hard kamp å nå gjennom støyen
Barholt mente kinohøsten ikke var full, men at besøket uteble. Hun, i likhet med flere andre, trakk frem at kampen for å nå gjennom støyen er blitt mye hardere.
Mens Nygard påpekte at færre filmer og det å hjelpe publikum å navigere kunne spille positivt inn, understreket Namtvedt at ting må gjøres annerledes, og at flere aktører må gjøre dette sammen.
Kinosjefene Silje Utkilen fra Hamar Kino, Charlotte Førli Neumann fra Odeon og Christin Berg fra Nordisk Film Kino avsluttet innleggsrunden.
Neumann nevnte jevn tilgang til norsk og internasjonale filmer i alle sjangre som en nøkkel og Utkilen pekte på eventer som ett av tiltakene i et marked der ytterst få filmer selger seg selv.
I den påfølgende panelsamtalen, som var moderert av kommunikasjonsrådgiver Ingvill Dybfest Dahl, deltok Stein Kvae fra produsent-siden (Paradox), Christoffersen fra distributør-leddet (Nordisk Film) og Berg fra kino-ståstedet.
Der benyttet Kvae anledningen til å etterlyse at bransjen blir enige om hva den vil oppnå - om målet kun er høyere besøkstall på kino, mente han høyere og flere tilskudd til markedsfilm på bekostning av andre tilskuddsordninger, kunne være veien å gå.
Ikke alt samtidig
Berg uttrykte uenighet med akkurat det å kun ha kjempestore kommersielle filmer, og påpekte at vi trenger mangfold på kino, men medgikk at de store norske filmene er nødvendige for å løfte besøket. Berg sa også at vi sliter mye i år siden vi mangler de største norske filmene og dermed har et hull i markedet.
Hun mente at vi trenger både store, mellomstore og små titler, men ikke alle på én gang. Både Berg og Christoffersen mente det er verdt å se på om alle norske filmer skal gå på kino, at det må ryddes opp i tilbudet.
Christoffersen påpekte også at vi må klare å støtte de produksjonene vi trenger og ikke spare oss til fant, spesielt når bransjen nå post-pandemi er litt famlende når det gjelder å finne det neste store.
Vil du få med deg mer fra frokostmøtet, ligger hele opptaket her.