Noras Ark
Pappa Noa fyller arken sin med dyr før den store flommen, og datteren Nora samler insekter og smådyr som hun vil ha med. Men da pappa nekter Noa å ta med disse "skadedyrene" oppstår en konflikt mellom far og datter som ikke bare setter forholdet deres, men hele det lille økosystemet i fare.
Om regissør, manusforfatter og produsent
Endre Lund Eriksen er forfatter og filmskaper, og har skrevet en rekke prisbelønte barne- og ungdomsbøker, blant annet historiene om Pitbull Terje, om Alvin Pang og om Dunderly-monstrene. I 2019 kom Dyrenes Detektivbyrå, og hans siste roman er ungdomsboka Hvordan jeg tjente min første million. Flere av bøkene er blitt til film, og Eriksen har også regissert en rekke programmer for NRK Super, og jobber nå parallelt med flere filmprosjekter, deriblant manus til spillefilmen Den sommeren pappa ble homo, som har fått utviklingstilskudd fra NFI. Den ble også pitchet under Fiction Norway på filmfestivalen i Tromsø i fjor.
Fabelfjord AS ble etablert av Endre Lund Eriksen, Endre Skandfer og Merete Korsberg i 2013, og er basert i Tromsø. De har produsert flere barnefilmer, blant annet den animerte Dunder (2016), basert på Dunderly-bøkene skrevet av Eriksen og illustrert av Endre Skandfer. I fjor produserte Fabelfjord kortfilmen Ruby og lynmonsteret og co-produserte Menneskets Opprinnelse. Noras Ark blir Endre Lund Eriksens første kortfilm som regissør.
Illustrasjon: Linda Faas
Om prosjektet
- Produsent
- Endre Lund Eriksen
- Produksjonsselskap
- Fabelfjord AS
- Regissør
- Endre Lund Eriksen
- Manusforfatter
- Endre Lund Eriksen
Tildelinger
- Fase:
- Produksjon
- Dato:
- 04.12.2020
- Tilskudd gitt:
- 600.000 kroner
- Totalbudsjett:
- 1.808.224 kroner
- Konsulentvurdering:
- Dette er en fin fortelling om forholdet mellom en far og datter og om det å bli sett for den man er, der handlingen drives fram av svært relevante spørsmål rundt miljø og bærekraft, og menneskets ansvar om å verne om hvert enkelt vesen sin verdi. Etter min mening er animasjon et veldig passende formuttrykk for denne type fortelling, da leken og fantasien kan gjøres virkelig uten å forlate det virkelige universet historien befinner seg i – selv om det er satt i en fiktiv ramme. Utfordringen er på treffe tonen i billeduttrykket. Dette er en universell historie som jeg tror har potensial til å treffe et både norsk og utenlandsk publikum
- Konsulent:
- Klara Nilsson Grunning