Norsk filminstitutt

Pappa Noa fyller arken sin med dyr før den store flommen, og datteren Nora samler insekter og smådyr som hun vil ha med. Men da pappa nekter Noa å ta med disse "skadedyrene" oppstår en konflikt mellom far og datter som ikke bare setter forholdet deres, men hele det lille økosystemet i fare.

Om regissør, manusforfatter og produsent

Endre Lund Eriksen er forfatter og filmskaper, og har skrevet en rekke prisbelønte barne- og ungdomsbøker, blant annet historiene om Pitbull Terje, om Alvin Pang og om Dunderly-monstrene. I 2019 kom Dyrenes Detektivbyrå, og hans siste roman er ungdomsboka Hvordan jeg tjente min første million. Flere av bøkene er blitt til film, og Eriksen har også regissert en rekke programmer for NRK Super, og jobber nå parallelt med flere filmprosjekter, deriblant manus til spillefilmen Den sommeren pappa ble homo, som har fått utviklingstilskudd fra NFI. Den ble også pitchet under Fiction Norway på filmfestivalen i Tromsø i fjor.
Fabelfjord AS ble etablert av Endre Lund Eriksen, Endre Skandfer og Merete Korsberg i 2013, og er basert i Tromsø. De har produsert flere barnefilmer, blant annet den animerte Dunder (2016), basert på Dunderly-bøkene skrevet av Eriksen og illustrert av Endre Skandfer. I fjor produserte Fabelfjord kortfilmen Ruby og lynmonsteret og co-produserte Menneskets Opprinnelse. Noras Ark blir Endre Lund Eriksens første kortfilm som regissør.
 

Illustrasjon: Linda Faas

Om prosjektet

Produsent
Endre Lund Eriksen
Produksjonsselskap
Fabelfjord AS
Regissør
Endre Lund Eriksen
Manusforfatter
Endre Lund Eriksen

Tildelinger

Fase:
Produksjon
Dato:
04.12.2020
Tilskudd gitt:
600.000 kroner
Totalbudsjett:
1.808.224 kroner
Konsulentvurdering:
Dette er en fin fortelling om forholdet mellom en far og datter og om det å bli sett for den man er, der handlingen drives fram av svært relevante spørsmål rundt miljø og bærekraft, og menneskets ansvar om å verne om hvert enkelt vesen sin verdi. Etter min mening er animasjon et veldig passende formuttrykk for denne type fortelling, da leken og fantasien kan gjøres virkelig uten å forlate det virkelige universet historien befinner seg i – selv om det er satt i en fiktiv ramme. Utfordringen er på treffe tonen i billeduttrykket. Dette er en universell historie som jeg tror har potensial til å treffe et både norsk og utenlandsk publikum
Konsulent:
Klara Nilsson Grunning