Norsk filminstitutt

The Recovery Channel er en sjangerutforskende film som bygges opp som en nyhetssending og består av to nyhetsopplesere, Randi og Omar, reportasjer, gjester i studio og fem på gaten. Her går man i dybden og presenterer nyheter som kun handler om tvang i psykiatrien. I tillegg følger vi redaksjonsmøtene og Randis liv utenfor sendingen, som pårørende til søsteren Ylva som ikke vil ta imot hjelp. 

Recovery Channel er ment som en allegori på hvordan mennesker kan oppleve å bli dehumanisert i møte med systemer. Filmen skildrer hvordan det er å bli fratatt friheten, men også fremme et mer humanistisk blikk på menneskers galskap. Ved å leke med nyhetsestetikken ønsker filmen å kommentere medias rolle, dens makt og hvordan deres knappe form er med på å definere hvordan vi mottar kunnskap om psykisk lidelser. Det blir også satiriske innslag i form av værmelding, kulturinnslag og sportsendinger. 

Om regissør og manusforfatter

Ellen Ugelstad er filmskaper, utdannet ved Academy of Art University i San Francisco, California. Gjennom sine filmer går hun i dybden i dualiteter som normalitet og galskap, makt og avmakt, syk og frisk. Dokumentarfilmen Indian Summer (2011), hadde premiere under EURODOK og ble deretter nominert til International Young Talent Award under DOK Leipzig, Nordic Dox Award under CPH:DOX og til Gullruten for beste regi og beste dokumentar, og også antatt til Høstutstillingen. Videre har hun laget flere prisbelønnede filmer som er vist på festivaler nasjonalt og internasjonalt. Ugelstad driver sitt eget produksjonsselskap Twentyone Pictures AS, som produserer både fiksjonsfilm og dokumentarer. Ambisjonen er å produsere filmer med høy kulturell og kunstnerisk relevans som kan migrere på flere plattformer. Selskapet mottok støtte fra Norsk Kulturråd Kreativ Næring og har nettopp blitt tatt ut til Norwegian Arts Abroad sitt kompetanseprogram i samarbeid med Utenriksdepartmentet.  

I Recovery Channel viderefører Ellen Ugelstad og manusforfatter Einar Sverdrup samarbeidet samarbeid som startet med musikkfilmen Science and Blood Test for Higasakite. De har senere skrevet Møterommet (2017) som mottok Timeglasset, hybridfilmen Making Sense Together og er doble Gullstolvinnere med fiksjons-filmene Den grønne dalen (2018) og The Wonders Beneatht the Sea (2021). Sverdrup er utdannet fra Den danske Filmskolen, og debuterte som manusforfatter i Lars Daniel Krutzkoff Jacobsen «De umoralske» (2013), som ble tatt ut til prestisjetunge Toronto Film Festival.Filmen produseres av Twentyone Pictures. 
 

Illustrasjon: Koseptutvikling: Jørgen Stangeby Larsen/Ale Bravo

Om prosjektet

Sjanger
Hybrid
Produsent
Tonje Alice Madsen, Ellen Ugelstad
Produksjonsselskap
Twentyone Pictures AS
Regissør
Ellen Ugelstad
Manusforfatter
Ellen Ugelstad, Einar Sverdrup

Tildelinger

Fase:
Utvikling
Dato:
28.06.2019
Tilskudd gitt:
150.000 kroner
Fase:
Utvikling
Dato:
12.11.2020
Tilskudd gitt:
370.000 kroner
Konsulentvurdering:
Ellen Ugelstad filmkunstnerskap preges av et unikt fortellerperspektiv og kunstnerisk vågemot. Hun har en genuin forankring i ett tema hun fortsetter å behandle med ulike innfallsvinkler. På lerretet gir hun stemme til de som ellers fremstår som de stemmeløse og usynlige. Hennes fortellerståsted bærer preg av både kunnskap og kjærlighet, etter et langt liv som pårørende. Ellen Ugelstad er også usedvanlig tydelig og konseptuell i sin regivisjon. Hun viser kunstnerisk risikovilje, og hun lager rett og slett filmer som er annerledes enn alle andre. Ofte jobber hun mot hybrid. Også i dette prosjektet viser hun en sterk vilje til å belyse tema tvang i psykiatrien, med ønske om å løfte debatten om omfanget av bruken av dette drastiske virkemidlet. Med The Recovery Channel vil Ellen Ugelstad sette dagsorden og sprenge sjangerrammer. Men først og fremst vil hun få oss alle til å se at det ofte finnes gode alternativer til tvang, og det finnes gode grunner til at vi skal bry oss.
Konsulent:
Eirin Gjørv
Ordning:
Produksjon av dokumentarfilm etter konsulentvurdering
Fase:
Produksjon
Dato:
22.10.2021
Tilskudd gitt:
2.088.000 kroner
Totalbudsjett:
4.123.000 kroner
Konsulentvurdering:
Ellen Ugelstad filmkunstnerskap preges av et unikt fortellerperspektiv og kunstnerisk vågemot. Tematisk har hun en genuin forankring i ett tema hun fortsetter å behandle med ulike innfallsvinkler. På lerretet gir hun stemme til de som ellers fremstår som de stemmeløse og usynlige. Hennes fortellerståsted bærer preg av både kunnskap og kjærlighet, etter et langt liv som pårørende. Ellen Ugelstad er også usedvanlig tydelig og konseptuell i sin regivisjon. Hun viser kunstnerisk risikovilje, og hun lager rett og slett filmer som er annerledes enn alle andre. Ofte jobber hun mot hybrid. Også i dette prosjektet viser hun en sterk vilje til å belyse tema tvang i psykiatrien, med ønske om å løfte debatten om omfanget av bruken av dette drastiske virkemidlet. Med The Recovery Channel vil Ellen Ugelstad sette dagsorden og sprenge sjangerrammer. Men først og fremst vil hun få oss alle til å se at det ofte finnes gode alternativer til tvang, og det finnes gode grunner til at vi skal bry oss.
Konsulent:
Eirin Gjørv