Norsk filminstitutt

På en av de siste dagene før sommerferien skjer det noe mellom seks år gamle Armand og Jon. Foreldrene kalles inn til skolen for et møte, men ingen i ledelsen klarer helt å sette ord på akkurat hva som har skjedd. Var dette kun lek mellom to barn, eller noe mye mer alvorlig? I løpet av én skjebnesvanger ettermiddag på den ellers tomme skolen havner guttenes mødre i en desperat kamp om å bli trodd, der alle virkemidler tas i bruk. Graverende anklager blir kastet rundt, fortiden hentes opp og en salig blanding av galskap, begjær og besettelse oppstår. Hvem som snakker sant blir umulig å vite, og snart handler det mindre og mindre om barna, som vi aldri møter, og mer om de voksne. 

Om regissør og manusforfatter

Halfdan Ullmann Tøndel er utdannet regissør fra Westerdals. Han debuterte med novellefilmen Fuglehjerter (2015) som blant annet vant gullstolen i Grimstad og ble nominert til Amanda. I 2017 lagde han novellefilmen Fanny som også ble nominert til Amanda. Tøndel var én av ti europeiske filmskapere å følge med på i 2015 ifølge European Film Promotion i samarbeid med Variety. De siste årene har han blant annet utviklet TV-serien Hvordan ødelegge et vennskap for Yellowbird med Janne Heltberg og Nader Khademi. 

Portrett av mann fra skuldrene og opp. Bildet er i sort-hvitt. Han har kort, stritt mørkt hår og hodet litt på skakke. Bakgrunnen er lys. Foto.
Regissør og manusforfatter Halfdan Ullmann Tøndel. Foto: Sigrid Bjorbekkmo

Om produsent

Andrea Berentsen Ottmar er produsent og partner i Eye Eye Pictures. Hun produserte over 30 kortfilmer, musikkvideoer og dokumentarer før Verdens verste menneske (2021), produsert med Thomas Robsahm. Filmen markerte seg i Cannes, fikk to Oscar-nominasjoner og to BAFTA-nominasjoner. I 2022 var Ottmar i Un Certain Regard i Cannes med Syk Pike av Kristoffer Borgli og lanserte kinodokumentaren Vegg Vegg Vegg. Hun har også vært produsent i Ape&Bjørn, account director i VICENorway og produsent i Oslo Pictures. 

Portrett av kvinne fra skuldrene og opp. Bildet er i sort-hvitt. Hun har hvit singlet og bare skuldre. Vi kan se et tynt kjede rundt halsen og ringer i ørene. Hun har lyst langt hår som henger ned bak skuldrene. Hun har et lite  smil. Bakgrunnen er ensfarget lys. Foto.
Produsent Andrea Berentsen Ottmar. Foto: Sara Angelica Spilling

Om selskapet

Eye Eye Pictures ble etablert i 2022 av produsentene Ottmar og Dyveke Graver. Eye Eye har som uttalt mål å produsere regissørdrevne spillefilmer og TV-dramaserier med høye kreative ambisjoner og internasjonalt potensiale. Selskapet jobber med regissører som Johanna Pyykkö (Ebba – premiere 2023), Dara Van Dusen (A Prayer for the dying – planlagt 2024) Halfdan Ullmann Tøndel (Armand - planlagt 2024), i tillegg til fortsatt samarbeid med regissørene Joachim Trier, Kristoffer Borgli og andre talenter. 

Om prosjektet

Sjanger
Drama
Produsent
Andrea Berentsen Ottmar (Tidligere tilskudd med Ruben Thorkildsen og Andrea Ottmar)
Produksjonsselskap
Eye Eye Pictures AS (Tidligere tilskudd med Ape&Bjørn AS og Halfdan Films)
Regissør
Halfdan Tøndel
Manusforfatter
Halfdan Tøndel

Tildelinger

Dato:
07.06.2017
Tilskudd gitt:
260.000 kroner
Fase:
Utvikling
Dato:
10.09.2018
Tilskudd gitt:
120.000 kroner
Fase:
Utvikling
Dato:
28.02.2019
Tilskudd gitt:
300.000 kroner
Fase:
Utvikling
Dato:
26.05.2020
Tilskudd gitt:
200.000 kroner
Konsulent:
Anne B. Sørensen
Ordning:
Neo utvikling
Dato:
22.04.2021
Tilskudd gitt:
180.000 kroner
Ordning:
Internasjonal finansiering
Dato:
11.11.2022
Tilskudd gitt:
101.625 kroner
Ordning:
Neo utvikling
Dato:
10.01.2023
Tilskudd gitt:
600.000 kroner
Konsulent:
Rodrigo Stoicheff
Ordning:
Neo produksjon
Dato:
20.01.2023
Tilskudd gitt:
6.350.000 kroner
Totalbudsjett:
16.130.000 kroner
Konsulentvurdering:
Fra første side er historien om Elisabeth og hennes lille sønn Armand en page-turner. Det er en psykologisk thriller som foregår i løpet av noen få intense timer rett før skoleslutt. Halfdan Tøndel og Andrea Berentsen Ottmar er to sterke nye talenter som leverer en trykkoker av en film som engasjerer, underholder og stiller viktige spørsmål. Det er to filmskapere som tør mene noe rundt vanskelig psykologiske og samfunnsspørsmål. På jakten etter sannheten følger vi flere karakterer som sakte, men sikkert er på kollisjonskurs. Det er et visuelt kammerspill hvor våre allianser skifter hele tiden og jakten på sannheten bak det som faktisk skjedde virker mer og mer uoppnåelig.
Konsulent:
Rodrigo Stoicheff