Norsk filminstitutt

Filmverkstedet VOICE på Linderud i Oslo drives av tre aktivister, og er en møteplass der minoritetsungdom i bydelen lærer å ytre seg gjennom film og video. VOICE er blitt kjent i media etter at de har publisert en rekke provokative filmsnutter. Filmskaperen Rhea ankommer for å lage en dokumentar om dem, men aktivistene stiller fort spørsmål ved hennes prosjekt: Hvorfor skal Rhea fortelle historien om dem, og ikke de selv?

Prosjektet har tidligere vært utviklet gjennom NFIs manusordning.

Om regissør, manusforfatter og produsent

Regissør og manusforfatter Ane Hjort Guttu er utdannet ved kunstakademiet i Trondheim og Oslo. Hennes utstillinger og prosjekter har vært vist over hele verden. Hun har jobbet med ulike media, men har de senere årene fokusert på film og video, som spenner fra undersøkende dokumentar til poetisk fiksjon. I sine filmer tematiserer hun spørsmål om makt og frihet, det være seg i skolen, i det urbane landskapet eller i kunstmiljøet. Guttu er også en aktiv skribent og kurator. Hennes film Tiden går, som var hovedverk på Festspillene i Bergen 2015, vises blant annet på Museum of Modern Art i New York. Hun har laget en rekke kortfilmer og kortdokumentarer, sist filmen Manifest.

Produsent Elisabeth Kleppe har samarbeidet med Guttu siden 2014 og produsert flere av Guttus filmer, blant annet Manifest og Tiden går. Kleppe bor og arbeider i Bergen, og har produsert en rekke prisvinnende dokumentarfilmer, både for sitt eget selskap Aldeles AS og for Ane Hjort Guttu AS.

Foto: Marte Vold

Om prosjektet

Produsent
Elisabeth Kleppe
Produksjonsselskap
Ane Hjort Guttu AS
Regissør
Ane Hjort Guttu
Manusforfatter
Ane Hjort Guttu
Distribusjonsplattform
Kino

Tildelinger

Ordning:
Produksjon av dokumentarfilm etter konsulentvurdering
Fase:
Produksjon
Dato:
01.03.2022
Tilskudd gitt:
1.100.000 kroner
Totalbudsjett:
1.482.242 kroner
Konsulentvurdering:
Voice er ikke en film man går upåvirket ut fra. Vi som seere er heldige som får lov å komme inn i et rom hvor vi gjennom en gruppe unge mennesker kan oppfatte verden i små og store situasjoner. Og å la oss lære om hvordan de diskuterer vanskeligheter fra sitt perspektiv er både forfriskende og tankevekkende. Filmens DNA er tydelig i sine spørsmål og autentisk i sin form, selv om formatet krysser grensene mellom dokumentar og fiksjon. Ane er opptatt av forholdet mellom frihet og makt i sosiale sammenhenger, økonomi, sosial endring og enkeltpersoners handlingsrom. Med denne filmen handler det også om representasjon og ytringsfrihet. Filmen vil undersøke bildenes og filmens makt gjennom å vise hvordan vi påvirkes av dem. Dette er en sterkt relevant og viktig film, som jeg tror kan nå ut både i kunstnerisk sammenheng og til et alminnelig kino/tv/festival-publikum.
Konsulent:
Klara Nilsson Grunning