Mitt barn: Lebensborn er et spill som gir innblikk i livet til et krigsbarn - en tyskerunge - i Norge etter 2. verdenskrig. I dette simuleringsspillet skal du ta vare på et Lebensborn-barn. Barnet skal mates, stelles, lekes med og må beskyttes fra omverdenen. Det vil vise seg å være en både vanskelig og hjerteskjærende oppgave. For spillet baserer seg på faktiske hendelser fra etterkrigstiden, hvor mange barn opplevde å være nærmest fritt vilt i sine lokalsamfunn fordi de bar genene til sine tyske soldatfedre.

Dette mobilspillet utnytter spillsjangerens evne til å skape identifikasjon. Spilleren vil gjennom å ta egne valg oppleve å få et medansvar for barnets velferd og kunne utforske hvor begrensede muligheter disse barna hadde. Målet er å gi spillerne kunnskap om en lite kjent del av norsk etterkrigshistorie og innsikt i hvordan hat kan få et lokalsamfunn til å straffe uskyldige barn.

Spillet er en selvstendig produksjon, rettet mot barn fra 13-årsalderen og oppover. Men det er også del av en bredere transmedieplattform som søker å belyse historien til norske Lebensborn-barn samt å gi oppmerksomhet til dagens krigsbarn. Krigsbarn - barn av okkupasjonsmakt og okkupert - er en svært sårbar gruppe som ofte opplever å bli straffet selv av nærmeste familie fordi de ved sin blotte eksistens minner sin omverden om fienden, krigen og hatet krigshandlingene har etterlatt.

Samtidig med spillet lages det en featuredokumentar kalt Wars Don’t End (hovedprodusent Christian Falch, Gammaglimt AS, regissør Dheeraj Akolkar) og en kampanje for sterkere beskyttelse av krigsbarn.

Produksjonsselskap

Spillet produseres av Teknopilot AS, et produksjonsselskap med base i Lillehammer, med spillutviklingsselskapet Sarepta Studio AS fra Hamar som co-produsent. Teknopilot er også hovedprodusent for transmedieplattformen og co-produsent for Wars Don’t End. Elin Festøy og Svenn Jakobsen i Teknopilot har siden 2011 vært co-produsenter på flere kortfilmer og levert transmedietjenester, markedsføring og postproduksjon / lyddesign til filmbransjen.

Om prosjektet

Produsent
Elin Festøy
Produksjonsselskap
Teknopilot AS
Regissør
Catharina Due Bøhler
Distribusjonsplattform
Mobil, nettbrett

Tildelinger

Ordning:
Utvikling av spill etter kunstnerisk vurdering
Fase:
Utvikling
Dato:
25.10.2016
Tilskudd gitt:
440.000 kroner
Totalbudsjett:
2.335.870 kroner
Konsulent:
Panel
Ordning:
Utvikling av spill etter kunstnerisk vurdering
Fase:
Utvikling
Dato:
28.10.2015
Tilskudd gitt:
1.000.000 kroner
Ordning:
Lansering utland
Arena:
Mobil connect London - Pocket Gamer
Dato:
03.03.2017
Tilskudd gitt:
15.557 kroner
Ordning:
Lansering utland
Arena:
GDC
Dato:
24.04.2017
Tilskudd gitt:
48.159 kroner
Ordning:
Lansering utland
Arena:
Pocketgamer Connetcs 2018
Dato:
14.02.2018
Tilskudd gitt:
22.559 kroner