"Først han bare: Marey, si du har to kroner, og jeg bare: fuck off, og ble jævlig nervøs, for han så på meg med de svarteste tyrkerøynene sine. Men så fra ingenting han bare: hva er msn-en din? og jeg ble dritrød og det kilte heftig i magen. Chica_chile_norge, jeg sa."

Alle utlendinger har lukka gardiner er et ungdomsdrama om Mariana (15), hun glir med strømmen i en smeltedigel av ulike kulturer der jentene kjemper for sin rett til å være seg i et tidvis sexistisk ungdomsunivers. Mariana er irriterende forelsket i skolens fuckboy, Ali2, men han er beslaglagt av Romsås´ eneste blondine, hun med solid horestempel.

En dag adder Ali2 Mariana på SoMe, og hun konspirerer med bestevenninnen, Isa, om hvordan hun skal bli sammen med ham. Istedenfor å følge planen, forfølger Mariana en ny idé om å bli venninne med kusinen til Ali2, for derigjennom å komme nærmere målet. Det falske vennskapet med kusina gjør Isa sjalu, og nye problemer oppstår. 

Alle utlendinger har lukka gardiner er en film om hvor jævlig og vidunderlig det er å være forelsket, samtidig som det også er en historie om vennskap, savn og kjærlighet, om selvstendighet og løsrivelse, og om det å være ungdom i Norge i dag. Filmen er basert på Maria Navarro Skarangers debutroman ved samme navn.

Regissør og manusforfattere

Ingvild Søderlind studerte Photography, Film & Imaging ved Napier University (The Scottish Film School) med en First Class Bachelor of Arts. Ingvild fikk stor suksess med novellefilmen Jenny, som hadde premiere ved Berlinalen i 2011. Den ble vist på over 40 filmfestivaler over hele verden, og vant sjuv priser, bla. beste kortfilm ved BIFF og Beste kortfilm BUFF (Malmø). Siden har hun fått manus og utviklingstilskudd til 2 spillefilmer. Ingvild har også regissert reklamefilmer, oppdragsfilmer, kunnskapsfilmer og dokumentarfilmer og har hatt en 50% fast stilling hos Snøball Film som manusforfatter og regissør siden 2009.

Hilde Susan Jægtnes har en Master of Fine Arts in Writing for Screen and Television fra University of Southern California, en Bachelor of Arts in Political Science and International Relations fra San Francisco State University
og to år av bachelor-studiet Actor Musician ved Rose Bruford College I London.

Jægtnes ble født i USA, er oppvokst i Norge og har bodd og jobbet i Frankrike, Island, England, USA, Sveits og Honduras. I dag er hun basert i Oslo som frilansforfatter, og skriver film- og TV-manus, dramatikk, dikt og prosa. Hun jobber blant annet med manus til TV-serien Okkupert 3, og skrev manus til spillefilmen Hjertestart.

Cecilie Aspenes er utdannet produsent ved Den norske filmskolen, og har de siste 20 årene jobbet både med casting, utvikling, produksjon, distribusjon og marketing, samt finansiering og tilskudd innenfor nordisk film- og TV produksjon. Cecilie kom til Miso Film i 2017, og produserer i tillegg til Alle utlendinger har lukka gardiner TV-seriene Skitten Snø og Varsleren.

Om prosjektet

Produsent
Cecilie Aspenes
Produksjonsselskap
Miso Film Norge
Regissør
Ingvild Søderlind
Manusforfatter
Hilde Susan Jægtnes

Tildelinger

Ordning:
Utvikling og produksjon av spillefilm etter konsulentvurdering
Fase:
Utvikling
Dato:
09.08.2016
Tilskudd gitt:
125.000 kroner
Konsulent:
Silje Riise Næss
Ordning:
Utvikling og produksjon av spillefilm etter konsulentvurdering
Fase:
Utvikling
Dato:
01.02.2018
Tilskudd gitt:
100.000 kroner
Ordning:
Utvikling og produksjon av spillefilm etter konsulentvurdering
Fase:
Produksjon
Dato:
06.02.2019
Tilskudd gitt:
7.000.000 kroner
Totalbudsjett:
12.250.000 kroner
Konsulentvurdering:
Maria Navarro Skarangers debutroman «Alle utlendinger har lukka gardiner» slo ned som eit lite, kebab-norsk kulelyn i litterære krinsar i 2015. Autensitet, originalitet, alvor og vidd var gjennomgangsord i meldingane av boka. «…ser samtiden rett i øynene.» , skreiv Dagens Næringsliv. Det er ikkje gitt at overføringa frå roman til film, frå prosa til drama, maktar å transformere det litterære og språklege raffinementet denne forteljinga byr på, men det har jammen manusforfattar Hilde Susan Jægtnes fått til! Stringent dramaturgi og språkleg leikenheit legg grunnlaget for at regissør Ingvild Søderlind kan gjere det ho er god på - å gi filmatisk essens til drabantbyoppveksten; Romsås sett frå Romsås. Solid og entusiastisk backa av produsent Cecilie Aspenes i Miso Film framstår dette som eit prosjekt med distinkt eigenart og ikkje minst ein merkbar vilje til å formidle ei livskjensle, til å dele og engasjere frå ein stad i verda det ikkje alltid blir formidla frå, berre om. I sum eit nokså uimotståeleg prosjekt frå min ståstad.
Konsulent:
Ståle Stein Berg