Norsk filminstitutt

Kjønnsbalansen i norsk film har hatt en positiv utvikling de siste årene. Det er allikevel fremdeles et stykke igjen før filmbransjen er likestilt.

I rapporten vi har utarbeidet om kjønnsbalansen i norsk film viser funnene at kvinneandelen i filmbransjen er betydelig lavere enn mannsandelen gjennom det meste av filmskapernes livsløp og for majoriteten av de audiovisuelle formatene. Andelen har vært spesielt lav for regissører av spillefilm og kinodokumentar, samt i søknads- og tilskuddsmassen for produksjonstilskudd til markedsfilmer. 

En faktor som trolig kan forklare noe av den kjønnsmessige ubalansen i bransjen, er at kvinner jevnt over ser ut til å være mindre risikovillige enn menn når de planlegger filmprosjekter. Av rapporten fremgår det blant annet at mannlige produsenter i gjennomsnitt hadde to ganger større produksjonsbudsjett på spillefilm enn kvinnelige produsenter i 2015, og nesten tre ganger større i 2016. 

En enda mer utslagsgivende faktor er at det rekrutteres for få kvinner til bransjen. Søknadsbunken til Den norske filmskolen på Lillehammer viser at det er betydelig lavere interesse for å bli filmskaper blant kvinner enn blant menn. Kvinnelige søkere til regilinjen utgjorde i gjennomsnitt kun 30,3 prosent av søknadsbunken mellom 2000 og 2016. Samtidig utgjorde kvinneandelen i søknader om produksjonstilskudd til spillefilm fra NFI mellom 24,1 og 35,9 prosent i perioden 2012-2016. 

Med vår rolle som statlig forvaltningsorgan har NFI mulighet til å påvirke kvinneandelen i filmbransjen gjennom ulike tiltak, men kun til et visst nivå. Instituttet må forholde seg til flere filmpolitiske mål samtidig som faktorer utover kun kjønnsbalanse må balanseres når det gis tilskudd. I tillegg gir NFIs tiltak først og fremst en kortsiktig løsning på likestillingsutfordringen. For å oppnå en bedre og mer bærekraftig kjønnsbalanse i et langtidsperspektiv, er det derfor nødvendig å påvirke livsløpet til filmskaperne fra et så tidlig tidspunkt som mulig. Derfor bør tiltakene for å bedre kvinneandelen starte allerede i rekrutteringsprosessen slik at tilfanget av kvinner som søker seg til bransjen blir større. Et sentralt spørsmål er derfor hvordan man kan øke kvinners interesse for å velge film som utdannings- og yrkesvei.

Last ned hele rapporten