Foto: Akil Mazumder/Pexels
Norsk filminstitutt (NFI) sender nå ut et forslag til høring om innføring av en felles nordisk bærekraftstandard for de som søker om offentlige tilskuddsmidler til produksjon av film-, TV- og serieproduksjoner. – En felles nordisk bærekraftstandard vil være et betydelig bidrag til omstilling av film- og TV-bransjen, sier kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery.
Den felles nordiske bærekraftstandarden er også mulig å bruke for film- og TV-produksjoner som ikke har mottatt offentlige tilskuddsmidler. Målet er at bærekraftstandarden er tenkt å favne så bredt som mulig.
Høring om innføring av en felles nordisk bærekraftstandard
– Regjeringen har ambisiøse klimamål om å redusere utslippet av klimagasser med 55 prosent innen 2030. Dette vil vi gjøre i samarbeid med EU. En felles nordisk bærekraftstandard vil være et betydelig bidrag til omstilling av film- og TV-bransjen. Innen kulturfeltet er film- og TV-produksjon det som har desidert høyest utslipp, og er et naturlig sted å starte med standardisering i kultursektoren. Det er derfor et viktig arbeid som Norsk filminstitutt har tatt initiativ til, sier kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery.
– Bærekraft og nordisk samarbeid er høyt prioritert i Norsk filminstitutt. Sammen med våre nordiske søsterinstitutter har vi gjennom The Five Nordics utdannet bærekraftrådgivere, og nå tar vi det neste naturlige steget: Å utvikle en felles nordisk bærekraftstandard. Vi opplever stor vilje i bransjen til samarbeid og implementering, og vi ser frem til mange gode innspill i denne høringen, sier Kjersti Mo, direktør i Norsk filminstitutt.
Forslaget til innføring av en felles nordisk bærekraftstandard bygger på et initiativ mellom de nordiske filminstituttene, de nordiske allmennkringkasterne og andre tv- kanaler, og følger opp tilbakemeldinger, initiativ og innspill fra bransjen. Målet er å legge til rette for at bransjen tar grønne valg og kan vokse på en bærekraftig måte. Initiativet har også tilslutning fra de nordiske produsentforeningene, filmregioner og regionale fond i de nordiske landene.
Det er bred tilslutning om behovet for og ønsket om å ta i bruk en slik bærekraftstandard, som på engelsk har fått navnet Nordic Ecological Standard (NES). Den er basert på en tilsvarende tysk bærekraftstandard som har vært i bruk siden 2022. Ved å ta utgangspunkt i en standard som brukes i Tyskland og Østerrike, kan bransjen komme raskere i gang med å måle, fremfor å måtte vente til det er utviklet en ny løsning. Det vil sikre forutsigbarhet og gjøre det enklere for filmarbeidere å rapportere uavhengig av hvilken produksjon de jobber på; nasjonalt, i Norden, i Tyskland, Østerrike og i andre markeder som har tatt i bruk standarden.
Hensikten med høringen er å få tilbakemelding og innspill fra den audiovisuelle bransjen og deres organisasjoner i Norge på de krav og forventninger som er foreslått og hvordan disse kan treffe ulike produksjoner. Standarden er planlagt å tas i bruk fra januar 2026.
Regjeringen foreslår nå å redusere klimagassutslippene med minst 55 prosent innen 2030. Som offentlig etat og forvalter av statlige tilskuddsordninger er NFI forpliktet til å iverksette tiltak som bidrar til å oppnå bærekraftmålene Norge har forpliktet seg til. En slik bærekraftstandard er et konkret bidrag inn i dette arbeidet om å nå regjeringens klimamål.
Den 2. september i fjor ble det arrangert et dialogmøte hos Kulturtanken om miljømessig bærekraft, i regi av KUD og med bistand fra underliggende etater, deriblant Norsk filminstitutt. Her kom det tydelig frem sterke ønsker om konkrete tiltak som kunne settes raskt i gang.
I en tid med økende behov for Nordisk og Europeisk samarbeid, bidrar også en slik standard til mer samarbeid og like arbeidsmetoder, og The Five Nordics er også i dialog med International Sami Film Institute og de baltiske filminstituttene om at de også etter hvert skal ta i bruk denne nordiske bærekraftstandarden.