Fra Gamescom 2024. Foto: Kölnmesse/Gamescom
Norsk filminstitutt og åtte norske spillutviklere deltar på spillmessen Gamescom i Köln 20 – 25. august 2025. Gamescom er verdens største spillmesse, og samler årlig i underkant av 400 000 utviklere, utgivere, investorer og spillinteresserte
Gamescom-satsingen er fortsettelsen av et mangeårig samarbeid med den finske bransjeorganisasjonen Neogames, og inkluderer i år også selskaper fra Sverige og Estland. Standen befinner seg på messens bransjeområde, og gir selskapene tilgang til møterom, resepsjon og en lounge-seksjon.
Selskapene deltar med prosjekter i ulik grad av ferdigstilling, og har som mål å ha møter med potensielle investorer og utgivere, ha lukkede visninger for presse og på andre måter forsterke forutsetningene for spillene sine i forkant av lansering.
I år er det åtte norske selskaper som deltar i satsingen:
Fra Norsk filminstitutt deltar spillrådgiver Magnus Tellefsen og Audun Rodem, rådgiver dataspillkultur.
Dataspillrådgiver
Rådgiver dataspillkultur
Hold deg oppdatert på siste nytt fra Norsk filminstitutt. Du kan motta informasjon og nyheter knyttet til norske filmer og serier, dataspill eller begge deler.
Du kan velge å motta nyheter idet vi publiserer en sak, vanligvis tre til fem ganger i uken, eller motta en ukentlig oppsummering av nyhetssaker.