Det norske spillet My Child Lebensborn er nominert til BAFTAs prestisjefylte spillpris i klassen Games beyond entertainment.

Mitt barn - Lebensborn.png

- Vi er kjempeglade - dette er en fantastisk anerkjennelse for spillet vårt, og betyr også at historien vår om hvordan norske tyskerbarn ble behandlet etter 2. verdenskrig når ut til enda flere, sier produsent Elin Festøy i Teknopilot AS. 

Spillet er et samarbeidsprosjekt mellom kreativ produsent Elin Festøy i Teknopilot AS og Catharina Due Bøhler og spillutviklerne i Sarepta Studio AS, som er en del av Hamar Game Collective.

BAFTA-nominasjonene (2019 British Academy Games Awards) for spill ble lansert i dag, torsdag den 14.mars, og det norske spillet er altså nominert i klassen for best Games beyound entertainment - spill som gjør mer enn å underholde.

- Teknopilot og Sarepta har klart å lage et bevegende og engasjerende spill rundt et vanskelig og dessverre fremdeles aktuelt tema. Det er fantastisk å se hvor bra de har klart å engasjere spillere over hele verden, og inspirerende at de nå får den anerkjennelsen en BAFTA-nominasjon innebærer. Det viser at spill også kan være med å sette viktige problemstillinger på dagsorden, sier spillansvarlig i NFI, Kaja Hench Dyrlie.

Spillet har fått totalt 1,4 millioner kroner i utviklingstilskudd fra Norsk filminstitutt, og i tillegg tilskudd til lansering i utlandet.

Les mer om BAFTA Games

- Vi ønsker å skape oppmerksomhet om skjebnene til barn av fiendesoldater, noe som dessverre har blitt veldig aktuelt i disse dager. Det er viktig å ikke stemple dagens barn av IS soldater på samme vis som vi i Norge ga barn merkelappen "tyskerbarn". Det reduserer disse barna til et problem og noe man kan støte fra seg, sier Festøy.

Om spillet

Mitt barn: Lebensborn er et spill som gir innblikk i livet til et krigsbarn - en tyskerunge - i Norge etter 2. verdenskrig. I dette simuleringsspillet skal du ta vare på et Lebensborn-barn. Barnet skal mates, stelles, lekes med og må beskyttes fra omverdenen. Det vil vise seg å være en både vanskelig og hjerteskjærende oppgave. For spillet baserer seg på faktiske hendelser fra etterkrigstiden, hvor mange barn opplevde å være nærmest fritt vilt i sine lokalsamfunn fordi de bar genene til sine tyske soldatfedre.

Dette mobilspillet utnytter spillsjangerens evne til å skape identifikasjon. Spilleren vil gjennom å ta egne valg oppleve å få et medansvar for barnets velferd og kunne utforske hvor begrensede muligheter disse barna hadde. Målet er å gi spillerne kunnskap om en lite kjent del av norsk etterkrigshistorie og innsikt i hvordan hat kan få et lokalsamfunn til å straffe uskyldige barn.

Spillet er en selvstendig produksjon, rettet mot barn fra 13-årsalderen og oppover.

Spillet har siden lansering i mai 2018 solgt over 150.000 eksemplarer verden over, blitt nevnt på listen over de beste spillene i 2018 hos blant annet Polygon og The New Yorker, og vant den norske Spillprisen for Beste Spill Liten Skjerm 2018.

De andre nominerte:

De andre nominerte spillene i samme kategori er:

11-11: Memories Retold, Celeste, Florence, Life is Strange 2 og Nintendo Labo   

Her ligger en nominasjonsvideo fra BAFTA:

https://twitter.com/BAFTAGames/status/1106151875567669249

 

For mer informasjon, kontakt Elin Festøy, elin.festoy@teknopilot.no, mobil: 91537979

 

Mitt barn Lebensborn.jpg

 

  • Gro Rognmo
    • Gro Rognmo

    • Kommunikasjonsrådgiver
    • Utvikling & produksjon (UPA)
    • Telefon: +47 22 82 24 16
    • Mobil: +47 918 29 667
    • E-post: gro.rognmo@nfi.no
  • Kaja Hench Dyrlie
    • Kaja Hench Dyrlie

    • Seksjonsleder
    • Produksjon
    • Telefon: +47 22 47 66 51
    • Mobil: +47 951 46 912
    • E-post: kaja.hench.dyrlie@nfi.no