Norsk filminstitutt

Norsk filminstitutt har tildet totalt én million kroner i Vekst i prosjekt-stipend til fem regissører.

VIP-2020
Disse får Vekst i prosjekt - stipend fra NFI: F.v. Christian Lo, Maria Sødahl, Dag Johan Haugerud, Sara Johnsen og Jorunn Myklebust Syversen.

Norsk filminstitutt deler ut inntil seks Vekst i prosjekt (VIP) - stipend på 200.000 kroner i året. VIP-stipendet skal gi etablerte regissører og serieskapere mer tid til fordypning og forskning, og rom for eksperimentering med form og innhold, knyttet til et filmprosjekt regissøren ønsker å realisere. Denne runden var det to stipender ekstra som skulle deles ut, så i år kan vi dele ut inntil åtte stipender totalt. Denne runden er det fem regissører som får stipend.

- I denne omgang fikk vi inn totalt 14 søknader, fra mange sterke regissører med spennende prosjekter, og det var en spesielt sterk søkerbunke i denne runden. Vi er glade for å kunne tilby stipend til noen av våre fremste filmskapere, som nå får mulighet til å jobbe i dybden med nye prosjekter og videreutvikle sine egne stemmer som regissører og serieskapere. Det blir spennende å følge disse prosjektene framover, sier Hanne Myren, talentrådgiver i NFI.
 
Disse får VIP-tilskudd:

Sara Johnsen

Regissør og manusforfatter Sara Johnsen skal bruke stipendet til å utvikle en historie som handler om Lizz. Hun er 50 år, og bor og lever i Norge i 2080. Hun og mannen driver en bedrift som benytter seg av teknologi for å gi andre mennesker nytelse. Det er en fortelling om biologi, surrogati og kjærlighet.
 
Sara Johnsen er utdannet fra regilinjen ved Den norske filmskolen. Hun har tidligere skrevet og regissert fire spillefilmer – Vinterkyss, Upperdog, Uskyld og Rosemari. Hun har også skrevet to romaner som er utgitt på Gyldendal – White Man og Han vet om noe hun kan prøve.
Sammen med mannen Pål Sletaune var hun serieskaper for NRK-serien 22. juli, der hver episode ble sett av over én million nordmenn. 

Christian Lo 

Regissør Christian Lo er filmutdannet fra Surrey i Storbritannia, med fokus på manus og regi. Han er del av produksjonsselskapet Filmbin på Lillehammer, som har spesialisert seg og satser på film for barn og unge. Lo har laget flere prisvinnende kortfilmer, og debuterte med spillefilmen Bestevenner i 2009, som vant en rekke priser, blant annet Sølvklumpen for beste barnefilm 2009 fra Norske Kinosjefers Forbund. På Filmfestivalen i Berlin i 2010 var filmen nominert til Krystallbjørnen i konkurranseprogrammet Generation Kplus.

I 2013 laget han De tøffeste gutta og i 2018 kom Los Bando, som hadde internasjonal premiere på Berlinalen. Los Bando har vært vist på en rekke festivaler og har vunnet et tjuetalls priser. Den ble også nominert til den prestisjefylte European Film Awards EFA Young Audience Award. Lo skal bruke stipendet til å forberede en storslått vikingfilm for barn.  

Jorunn Myklebust Syversen

Jorunn Myklebust Syversen er utdannet fra Kunsthøgskolen i Bergen, Avd. Kunstakademiet (2005), og jobber som videokunstner, manusforfatter og regissør. Arbeidene hennes har blitt vist på en rekke utstillinger og festivaler nasjonalt og internasjonalt. I 2017 debuterte hun som spillefilmregissør med Hoggeren, med Maria Ekerhovd i Mer Film som produsent. Hoggeren ble en overraskende kinohit, og ble også nominert til to Amanda-priser for beste hovedrolle og birolle. I fjor kom spillefilmen Disco, som hadde verdenspremiere under filmfestivalen i Toronto og europeisk premiere i San Sebastian. Den vant også pris for beste foto under filmfestivalen i Gøteborg. 
 
Både Hoggeren og Disco er utviklet gjennom NFIs talentordning Nye Veier.
 
Syversen skal bruke stipendet til å gjøre research og utvikle sin tredje spillefilm. Filmen bygger videre på hennes tidligere filmografi, og kan på denne måten sises å være tredje film i trilogien om et menneske som står i en vanskelig livssitusjon og ikke blir sett av omgivelsene.

Maria Sødahl 

Sødahl skal bruke stipendet til å utvikle en ny spillefilm som handler om en kvinne på 20 år som legger ut på en «moderne dannelsesreise» i søken etter å finne sin egen identitet.

Maria Sødahl er utdannet regissør fra Den Danske Filmskole. Før den kritikerroste spillefilmdebuten Limbo i 2010 (Beste regi ved Montreal World Film Festival) laget hun en rekke prisbelønte kort- og novellefilmer, samt dokumentaren Den Skandinaviske Drømmen om lottomillionærer, som ble sendt i hele i Norden.  Med kortfilmen Sara i novellefilmserien Love & Hate – European Stories (1995), vant Sødahl Juryens Spesialpris i Clermont-Ferrand.

Hennes filmer kretser gjerne rundt det moderne livet i nære relasjoner og hva som styrer våre livsvalg. Historier som avslører både hva vi frykter og hva vi drømmer om. Hun fikk NFIs VIP-stipend i 2010, Dramatikerforbundets ettårige arbeidsstipend i 2015 og toårige arbeidsstipend i 2019. Sødahls siste spillefilm Håp (2019), basert på hennes egen kreftsykdom, hadde verdenspremiere i Toronto og under årets Berlinale hvor den vant Europa Cinemas Label Award. Håp er utviklet i NFIs manusordning.

Dag Johan Haugerud

Dag Johan Haugerud har bakgrunn som bibliotekar, og har studert filmvitenskap, teatervitenskap og gått på forfatterstudiet ved Høgskolen i Telemark. Han startet filmkarrieren med å lage kortfilm, og vant Gullstolen for Utukt, en del av prosjektet De 7. dødssyndene. Hans spillefilmdebut Som du ser meg (2012) vant Amanda for Beste film, beste manus, beste regi og beste kvinnelige hovedrolle. Filmen vant Kritikerprisen, og var Norges kandidat til Nordisk Råds Filmpris.

Han har også laget den korte langfilmen Det er meg du vil ha. I fjor kom hans andre (og tredje) spillefilm, Barn, som hadde verdenspremiere i Venezia. Den vant også Dragon Awards for beste nordiske film i Gøteborg. Hans aller nyeste film, Lyset fra sjokoladefabrikken, hadde premiere på filmfestivalen i Tromsø i januar.


Haugerud har også gitt ut fire romaner på Tiden og Oktober Forlag. Hans siste roman, Enkle atonale stykker for barn vant, NRK P2 lytternes romanpris. Haugerud skal bruke VIP-stipendet til et utvidet researchprosjekt, som på sikt skal ende i et spillefilmmanus.

VIP-stipend

VIP-stipendet skal stimulere til en personlig fortellerevne, nyskaping og kunstnerisk vågemot, og de søkerne som velges ut må ha et klart mål for hva de vil med stipendet, og en god plan for hvordan de vil videreutvikle seg kunstnerisk i stipendperioden.
 
For å søke på dette stipendet må regissøren eller serieskaperen ha hatt regi på en langfilm med ordinær kinopremiere i Norge de siste 3 år, eller ha skapt en dramaserie vist på tv første gang i løpet av de siste 3 år.
 
VIP-stipendet er en del av Norsk filminstitutts satsing på sterke regi- og fortellerstemmer, og stipendet skal også bidra til å bedre kjønnsbalansen i norsk filmbransje. Det betyr at kvinneandelen skal være minimum 50 prosent for året sett under ett. I 2019 delte vi ut til sammen fire stipender, på våren til regissørene Anniken Hoel og Thea Hvistendahl, mens Jørn Utkilen og Thomas Seeberg Torjussen fikk VIP-stipend i fjor høst. Det betyr at vi i 2020 kan dele ut inntil hele åtte stipender totalt.