Norsk filminstitutt

Ordene tilhører Valerie Creigthon, direktør i Canada Media Fund, som var en av deltakerne i diversitets-panelet i Berlin, arrangert av NFI og EFM.

diversity-panel
The panel: Moderator Miriam Agritelli, Juan Pablo Libossart, Kjersti Mo, Valerie Creighton, Joshua Kwesi-Aikins og Melanie Hoyes.

I samarbeid med det europeiske filmmarkedet (EFM) var Norsk filminstitutt vertskap for en paneldebatt om utfordringer med mangfolds- og inkluderingsstrategier for europeiske filminstitusjoner.

Bakgrunnen er at NFI i fjor lanserte en handlingsplan for diversitet og repsesentativitet, og nå skal konkretisere arbeidet. 

I Berlin-panelet diskuterte NFI-direktør Kjersti Mo erfaringer med mangfolds-og inkluderingsstrategier med følgende paneldeltakere:


Valerie Creighton, President and CEO Canada Media Fund
Melanie Hoyes, Industry Inclusion Executive, BFI
Joshua Kwesi-Aikins, Senior Research Scientist "Advocating for Inclusion" – Citizens For Europe 
Juan Pablo Libossart, Commissioning editor – Documentary, Swedish Film Institute.

Panelet ble moderert av Miriam Agritelli, Policy Officer on Cultural Diversity (Senate Department for Culture and Europe).

Homogen bransje

- Filmbransjen er veldig homogen, og nå er det på tide å utvide perspektivet. Da er det viktig å bruke enhver anledning til å skape bevissthet rundt temaet diversitet. Det handler om å finn de nye  talentene som lager de beste filmene for et enda større publikum, sier Kjersti Mo.

Som Valerie Creighton sier: Ingen har monopol på en god idé - underforstått at verken alder, kjønn, bakgrunn eller hudfarge skal være et hinder for å få fram de gode ideene - i en bransje som i mange år har vært dominert av voksne, hvite menn.

Mangel på tilgang

- Hvorfor er dette viktig? Fordi det er 2020. Verden ser annerledes ut, og vi må spørre oss hvem er det som er framtidas filmpublikum? Jo, det er unge mennesker som kommer fra og bor over hele verden. Dessverre er det blitt en vane i bransjen at folk jobber med de de kjenner fraog har jobbet med før, fordi det føles tryggest, og denne tradisjonen trenger vi å bryte for å øke mangfoldet i bransjen. Fordi det er publikum som taper på dette. Og det er ikke mangelen på gode ideer som er problemet, men mangelen på tilgang, sier Valerie Creighton.

Klare regler

I Storbritannia har Bristish Film Institute jobbet aktivt med diversitets og mangfoldsarbeid i mange år, og har utviklet et sett med standarder som skal øke representasjonen i alle ledd av filmskapingen, både foran og bak kamera.

- Dette har vi fått stort engasjement rundt, og positive tilbakemeldinger, sier Melanie Hoyes fra BFI.

Hun mener bare det å stille spørsmål som: Må denne karakteren være en hvit mann? kan og vil bidra til større mangfold foran kamera, da svaret ofte er nei. 

Krever bevisstgjøring

- Det handler om bevisstgjøring. Samtidig må vi tørre å måle eller telle diverstitet - uten å bruke diskriminerende kategorier, sier Hoyes.

Joshua Kwesi-Aikins fra Citizens For Europe, som jobber for å øke bevisstheten rundt inkludering i flere deler av samfunnet, ikke bare filmbransjen, mener data og tallmateriale bedre vil fange virkeligheten når det gjelder diskriminering.

- Og da snakker vi om både kjønn, alder, funksjonsnedsettelser, seksuell orientering, nasjonal og sosial bakgrunn, sier Kwesi.

diversity-panel2
Paneldebetten i Berlin ble etterfulgt av en internasjonal mottakelse i regi av EFM og diversity- and inclusion-ansvarlig Themba Bhebhe, i samarbeid med NFI og Goethe-instituttet.