Norsk filminstitutt

Regissørene Liv Joelle Barbosa Blad, Lene Berg og Håvard Bustnes får 200.000 kroner hver i Vekst i prosjekt (VIP)-stipend fra NFI.

Barbosa Blad-Bustnes-Berg
Liv Joelle Barbosa Blad, Håvard Bustnes og Lene Berg.

Norsk filminstitutt deler ut inntil seks Vekst i prosjekt (VIP) - stipend på 200.000 kroner i året. VIP-stipendet skal gi etablerte regissører og serieskapere mer tid til fordypning og rom for eksperimentering med form og innhold, knyttet til et filmprosjekt regissøren ønsker å realisere.
 
I denne runden var det totalt 19 søkere til VIP-stipendet.

Sterke søkere

Det var mange og sterke søkere denne runden. De tre som får stipend utmerker seg med originale prosjekter. De har også på ulikt vis markert seg som sterke fortellerstemmer gjennom sine tidligere arbeider, og de vil alle bruke stipendet til å fordype seg i komplekse og aktuelle problemstillinger knyttet til prosjektene sine. Dette er filmer og filmskapere det blir veldig spennende å følge fremover! Sier Kari Moen Kristiansen i NFI.

VIP-stipendet er en del av Norsk filminstitutts satsing på sterke regi- og fortellerstemmer, og stipendet skal også bidra til å bedre kjønnsbalansen i norsk filmbransje. Det betyr at kvinneandelen skal være minimum 50 prosent for året sett under ett.
 
Liv Joelle Barbosa Blad
 Liv Joelle Barbosa Blad får stipend for å utvikle sin første spillefilm, som har arbeidstittelen Mann, far, bror venn, som handler om et far-datter-forhold, og hva som skjer når faren endrer personlighet. Prosjektet har tidligere fått tilskudd til idéutvikling gjennom NFIs talentordning Nye veier.
Regissør Liv Joelle Barbosa Blad har studert film ved Escuela Superior de Comunicación i Madrid og ved Nordland kunst- og filmfagskole, hvor hun ble uteksaminert i 2013. Eksamensfilmen, Space Oddity, har blant annet blitt vist ved Kortfilmfestivalen i Grimstad, Tromsø Internasjonale Filmfestival og Uppsala kortfilmfestival. Hun har også regissert kortfilmen Det var dramatisk, og hatt regi på eksamensforestillingen De nysgjerrige ved Titan teater. I 2015 laget hun kortfilmen Mannen er min morder, og sammen med søsteren Nina M. Barbosa Blad laget hun den prisvinnende kortfilmen Min Søster, som vant en Amanda for beste kortfilm i 2017. Også den var en del av NFIs Nye veier.

Liv Joelle var senest serieskaper og episoderegissør på NRK-serien Nudes (2019), som også ble vist på BBC3, og er solgt til flere land. Serien vant Gullruten for beste Barne- og ungdomsserie i 2020.
Søstrene Barbosa driver i dag produksjonsselskapet Barbosa Film AS, som har produsert en rekke filmer, og satser spesielt på kvinnelige regissører og fortellerstemmer.
 
- Det er helt fantastisk å få utdelt VIP stipend fra NFI. Nå får jeg tiden, tilliten og fokuset til å utvikle meg selv som regissør mens jeg dypdykker inn i utviklingsarbeidet av min første spillefilm. Jeg vil bruke stipendet til å være personlig og søkende. Jeg baserer meg på research, og skal involverere skuespillere i manusprosessen, sier Barbosa Blad.
 
Lene Berg
Lene Berg er utdannet filmregissør ved Dramatiska Institutet i Stockholm og har skrevet og regissert fire langfilmer: En kvinnas Huvud (1997), Kopfkino (2012), Gompen og andre beretninger om overvåking i Norge 1948-1989 (2014) og False Belief (2019), i tillegg til en rekke kortfilmer og videoinstallasjoner. I sin siste film False Belief tok Berg for seg kjærestens absurde møte med New Yorks politi og påtalemyndighet, og hvordan han, en sort mann bosatt i Harlem, blir feilinformert, manipulert og mobbet innenfor det amerikanske rettssystemet. False Belief er den første norske filmen som har hatt verdenspremiere i programmet Forum Expanded ved Filmfestivalen i Berlin, der den vakte stor oppsikt. 

Berg er også virksom som billedkunstner og hennes arbeider er vist blant annet på Haus der Kulturen der Welt i Berlin, Whitechapel Gallery i London, Cooper Union i New York og Henie Onstad Kunstsenter. Hennes film Ung Løs Gris ble produsert for den norske paviljongen på Venezia Biennalen i 2013, samme år ble Kopfkino nominert til Amanda for beste dokumentar. Berg har mottatt et flertall priser og stipender blant annet IASPIS i Stockholm, ISCP i New York, Lorck Schive Kunstpris og Royal Caribbean Art Grant. I 2019 var hun 'Filmmaker in Focus' under den europeiske filmfestivalen i Sevilla.
Lene Berg får VIP-stipendet for å utvikle spillefilmen Fra Far, som tar utgangspunkt i selvbiografisk materiale, denne gangen knyttet til hennes far, filmregissøren Arnljot Berg, som tok sitt liv i 1982.

- Da faren min døde etterlot han seg ikke manuset til den filmen jeg mener han burte ha laget. Av ulike grunner har jeg nå påtatt meg oppgaven å skrive det manuset. Under arbeidet med False Belief ble jeg interessert i hvordan det selvbiografiske kan oppleves som både dokumentarisk og fiktivt, samtidig. Det selvopplevde har en iboende autentisitet, men er også et produkt av hukommelsen og hukommelsen opererer med svært avanserte fiksjoner uavbrutt, ikke minst i fortellingen om det egne jeget og den egne skjebnen, sier Berg.

Håvard Bustnes
Håvard Bustnes er utdannet innen TV-regi ved Høgskolen på Lillehammer og NTNU. Håvard har regissert dokumentarfilmer som har blitt vist på over 100 filmfestivaler.

Han vant Amanda-pris for kinodokumentaren Blod & ære, som også mottok en rekke priser, bl.a. beste nordiske dokumentarfilm på Nordisk Panorama i Malmø. Opprørske oldemødre vant pris for beste kinodokumentar på Green Film Festival i Seoul og hederlig omtale ved Kortfilmfestivalen i Grimstad.
Hans forrige kinodokumentar, Hatets vugge (Golden Dawn Girls), hadde premiere i hovedkonkurransen på IDFA, ble nominert til Gullruten og har blitt plukket ut til i over 50 festivaler der den vant flere priser. Han får VIP-stipendet for å videreutvikle dokumentarfilmen Apache, som også tidligere har fått tilskudd fra NFI.

Det er historien om jakten på en myteomspunnet stamme Apache-krigere som skal ha holdt seg skjult i fjellene i Mexico i over 100 år, men også en selvrefleksiv film om et av de mest omtalte temaene i dag: identitet, kulturell appropriasjon og hvem som har rett til å fortelle en historie.
 
- VIP stipendet gir meg en unik mulighet til å ta et skritt tilbake og reflektere over mitt kunstnerskap. I hverdagen blir det for lite tid til refleksjon, fordi vi hele tiden har leveringsfrister og krav om konkrete resultat. Stipendet gir meg også mulighet til å fordype meg i spørsmål som kulturell appropriasjon, identitet og hvem som kan fortelle hvilke historier, sier Bustnes.