Norsk filminstitutt

Nå kan Oscar-kvalifiserte norske animasjons-langfilmer motta tilskudd til sine Oscar-kampanjer. Titina er første film til å motta 400.000 kr til dette.

hund og to mennesker ser fremover fra kahytten på et luftskip
Titina. Foto: Mikrofilm

– Vi har et sterkt animasjonsmiljø i Norge, og det lages nå så mange animerte langfilmer av så høy kvalitet at det var riktig at vi også innlemmet disse filmene i våre ordninger for Oscar-satsinger. Vi tror at de norske animasjonsfilmene har gode muligheter til å bli nominert i kategorien Best Animated Feature Film, sier Dag Asbjørnsen, leder for internasjonal seksjon i Norsk filminstitutt (NFI) 

Den første animasjonsfilmen som benytter seg av denne nye muligheten er den animerte spillefilmen Titina, produsert av Mikrofilm og regissert av Kajsa Næss. Filmen har mottatt et tilskudd fra NFI på 400.000 kr til bruk i det omfattende arbeidet med å bli Oscar-nominert. 

Stor entusiasme fra bransjen


Rasmus A. Sivertsen fra Qvisten Animation, som representerer Animasjon Norge, uttaler:
– Norsk animasjon er i voldsom vekst. Det er derfor veldig gledelig at NFI anerkjenner denne suksessen og innlemmer animasjon i sin Oscar-ordning. Norsk animasjon spiller allerede i de høyeste divisjonene internasjonalt, og vi vil nå få muligheten til å vise oss frem på den største arenaen av dem alle.

Håper på en kvalifisert film hvert år fremover

Mikrofilm, ved Titina-produsentene Tonje Skar Reiersen og Lise Fearnley, deler sin erfaring:
– Titina hadde fordel av at filmen var ferdig allerede for et år siden. Vi kunne derfor kvalifisere filmen tidlig ved å oppfylle kravene for kinovisninger og starte en kampanje før mange andre kom på banen. Det er viktig, for vi vet at når de store kanonene ruller ut sitt maskineri, er det vanskelig for en uavhengig europeisk film å få oppmerksomhet, sier Tonje Skar Reiersen og Lise Fearnley.   

God investering for norsk film

De to Mikrofilmprodusentene mener innlemmelsen i Oscar-tilskuddene er veldig gledelig, og en god investering for norsk film.

– Vanligvis er det rundt 30 animerte langfilmer i racet hvert år, og av disse oppnår fem Oscar-nominasjon. Det er gode odds. I tillegg gir det å være kvalifisert i seg selv synlighet for film og regissør, i og med at det ikke er så mange om beinet som i andre kategorier. Nå håper vi på en kvalifisert norsk film hvert år framover, med tydelig målsetting om å oppnå nominasjon i løpet av en femårsperiode. Vi lærer mye av Titina-kampanjen og ser fram til å dele erfaringer med gode animasjonskollegaer, sier Tonje Skar Reiersen og Lise Fearnley.
 
De skal, for å holde kostnadene på Titinas Oscar-kampanje nede, kjøre mye av kampanjen digitalt.
– Men vi kommer ikke utenom en liten turné i Los Angeles, der vi skal vise fram filmen hos de store studioene og også ha en visning for øvrige akademi-medlemmer, sier Reiersen og Fearnley.

Har fått Oscar før

Den norske animasjonsfilmen Den danske dikteren, produsert av Mikrofilm, har tidligere vunnet Oscar i kategorien beste animerte kortfilm. Med innlemmelsen i NFIs tilskudd for Oscar-kampanjer, mener Animasjon Norge at sannsynligheten øker for at vi snart også vil få se en norsk film bli nominert til Oscar for beste animerte langfilm.

Reglement for kvalifikasjon og tilskudd

For å bli kvalifisert, må animasjonsfilmen ha minst 75% animasjonsinnhold og betydelige animerte hovedpersoner. Ytterligere krav inkluderer en kinooppsetting i minst syv dager og minimum tre daglige visninger i en av de kvalifiserende amerikanske byene.
 
Tilskudd fra NFI er delt i to etapper, med et maksimum tilskudd på 400.000 kroner i første etappe frem mot nominasjon, og ytterligere 100.000 kroner, gitt at filmen blir nominert.
 
For mer informasjon om kvalifiseringsregler og bestemmelser, les her: Oscarkampanje

Rettelse: Bivrost Films produksjon My Favorite War var faktisk den aller første norske helaftens animasjonsfilmen som fikk tilskudd fra NFI til sin Oscar-kampanje i 2021.

  • Bivrost Film hadde gode erfaringer med kampanjearbeidet.

    – Vi heier på Titinas vei mot en mulig Oscar nominasjon og er helt enige i at denne type lansering fra NFI er svært viktig for norske animasjonsfilmer i kampen om oppmerksomhet i en kategori som domineres av de store produksjonene og de største produsentene. Vår erfaring er også at uansett om man ender opp men en nominasjon eller ikke så er kampanjen i seg selv en svært god internasjonal markedsføring av filmen. Særlig er positiv redaksjonell omtale er viktig, forteller produsent Trond Jacobsen i Bivrost Film.

    Bivrost Films produksjon My Favorite War var faktisk den aller første norske helaftens animasjonsfilmen som fikk tilskudd fra NFI til sin Oscar-kampanje i 2021. 
    Hos NFI har filmen mottatt støtte, og er registrert, som en dokumentarfilm siden filmen hører til i den særegne sjangeren «animert dokumentar». Men i Oscar sammenheng, og på andre festivaler verden over, har My Favorite War konkurrert i klassen for animert spillefilm.

    My Favorite War hadde verdenspremiere i 2020 på festivalen i Annecy, den viktigste festivalen for animasjonsfilm. Også der mottok Bivrost Film lanseringsstøtte fra NFI. 
    I Annecy vant filmen prisen for beste spillefilm/ Contrechamp Award. Det ble starten på en «festival-verdensturne» for filmen som faktisk pågår fortsatt. Over 60 festivaler og flere priser har det blitt. I oktober skal filmen vises på TV i Ukraina. 

    – Filmens tema er enda mer aktuelt i dagens verden enn da vi startet produksjonen i 2015, har regissør Ilze Burkovska Jacobsen sagt i flere intervjuer det siste året.

    Produsent Trond Jacobsen understreker:
    – I tillegg til Annecy var nettopp Oscar kampanjen året etter det som har vært viktigst for å gjøre My Favorite War kjent internasjonalt. 
    Lanserings-støtte fra NFI er svært viktig for små, norske produsenter med internasjonale ambisjoner.

    Bivrost Film har tidligere også mottatt lanseringsstøtte for Emmy-kampanjen til animasjonsserien Kroppen Min eier Jeg som i 2018 ble nominert i to kategorier og vant sammen med NRK Super i den ene. 
    – I «idrettsnasjonen» Norge er det kanskje fort gjort å tenke at en kampanje er mislykket når man ikke ender opp med å bli nominert. Men vår erfaring fra Oscar- kampanjen i 2021 er at all oppmerksomheten en godt gjennomført kampanje medfører i seg selv er svært viktig for å gjøre filmen kjent internasjonalt. I tillegg til visninger, annonsering, og andre type PR-utsendelser, er god redaksjonell omtale svært viktig. Vi jobbet med et dyktig amerikansk selskap som koordinerte alt dette. Både filmen og regissør Ilze fikk mye god omtale både i etablerte media som Variety og BBC, de store animasjons-tidsskriftene samt i et utall blogger for animasjonsfilm verden over. Alt dette var et direkte resultat av Oskar kampanjen, sier produsent Trond Jacobsen. 

 

  • Dag Asbjørnsen
    • Dag Asbjørnsen

    • Seksjonsleder
    • internasjonale relasjoner
    • Telefon: +47 402 22 151
    • E-post: dag.asbjornsen[@]nfi.no
  • Jakob Berg
    • Jakob Berg

    • Kommunikasjonsrådgiver
    • Telefon: +47 971 977 66
    • E-post: jakob.berg[@]nfi.no