Norsk filminstitutt

No One Walks This Way But I er et samarbeidsprosjekt med den japanske kunstneren Daisuke Kosugi, og er bygget rundt intervjuer med ham. Filmen skildrer livet og historien til en arbeidstaker i reklamebransjen i Tokyo, der det enorme arbeidspresset resulterte i at han begynte å hallusinere og drømme underlige drømmer. Filmen iscenesetter disse drømmene mens vi hører intervjuet på lydsporet.

Et grunnleggende tema i filmen er hva denne formen for ekstrem arbeidsdisiplin gjør med det enkelte menneskes indre liv, drømmer og lengsler. Filmen ser også på forholdet mellom ”kreativ kapitalisme” og reell kreativitet. Hva skjer når til og med ens drømmer kan utnyttes til bedriftens fordel?

Om regissør og manusforfatter

Regissør og manusforfatter Ane Hjort Guttu er utdannet ved kunstakademiet i Trondheim og Oslo. Hennes utstillinger og prosjekter har vært vist over hele verden. Hun har jobbet med ulike media, men har de senere årene fokusert på film og video, som spenner fra undersøkende dokumentar til poetisk fiksjon. I sine filmer tematiserer hun spørsmål om makt og frihet, det være seg i skolen, i det urbane landskapet eller i kunstmiljøet. Guttu er også en aktiv skribent og kurator. Hennes film Dette er alle steder fikk blant annet en special mention på Nordisk Panorama i 2015 og hennes siste film Tiden går, som var hovedverk på festspillene i Bergen 2015, vises blant annet på MoMa i New York.

Om prosjektet

Produsent
Elisabeth Kleppe
Produksjonsselskap
Ane Hjort Guttu
Regissør
Ane Hjort Guttu
Manusforfatter
Ane Hjort Guttu

Tildelinger

Fase:
Produksjon
Dato:
02.03.2016
Tilskudd gitt:
800.000 kroner
Totalbudsjett:
1.606.886 kroner
Konsulentvurdering:
Dette er et på alle måter originalt og egenartet filmprosjekt fra en filmskaper som gjennom sine tidligere filmer har vist at hun evner å gå sine egne veier. Det er et kunstnerisk utforskende prosjekt både tematisk og formmessig. Det er også et prosjekt som har en politisk agenda, fra en dedikert kunstner som tør å stille store spørsmål ved den verden vi lever i i dag. Som i sine tidligere filmer tar regissøren også her utgangspunkt i en relativt konkret handling og bruker den som utgangspunkt for skape en mangefasettert visuell filmopplevelse, som gir publikum et stort fortolkningsrom.
Konsulent:
Kari Moen Kristiansen
Arena:
CPH:DOX
Dato:
25.08.2017
Tilskudd gitt:
21.592 kroner