Norsk filminstitutt

Denne filmen søker å konfrontere det bakenforliggende som fører til voldelige handlinger mot kvinner. Filmen har som ambisjon å sette et kritisk blikk på giftig maskulinitet, ‘bro’ -kultur, og Deeyah Khan vil spørre om hva vi som samfunn gjør og kan gjøre for å forebygge vold mot og drap av kvinner.

Om regissør og produsent

Deeyah Khan startet sin karriere som musiker og musikkprodusent i Norge og London, og er i dag en internasjonalt anerkjent menneskerettighetsaktivist og dokumentarfilmskaper. Hun vant både Emmy og Peabody Award for sin første dokumentarfilm Banaz: A Love Story, som handler om æresdrap. Hennes andre film, Jihad: A Story of the, og vant flere priser internasjonalt. For filmen White Right: Meeting The Enemy (2017) vant hun sin andre Emmy-pris. I fjor kom filmene America’s War On Abortion, som vant en BAFTA-pris, og Muslim in Trump’s America, som vant en Peabody Award. Fokuset for Khans arbeid er menneskerettigheter og ytringsfrihet, med særlig fokus på kvinners ytringsfrihet. Hun har vunnet en lang rekke priser for sitt arbeid, blant annet den Norske PEN komiteens Ossietzky prisen i 2012, Kulturdepartementets menneskerettighetspris i 2015, Peer Gynt prisen og Fritt Ords ærespris, som hun nylig mottok i Oslo. 
Hun er i dag leder av og regissør i selskapet Fuuse, som hun etablerte i 2010 i Oslo og London. Dette blir hennes sjuende dokumentarfilm. Med som produsent har hun tidligere leder i Filmforbundet, regissør og produsent Sverre Pedersen

Om prosjektet

Produsent
Deeyah Khan og Sverre Pedersen
Produksjonsselskap
Fuuse AS
Regissør
Deeyah Khan
Manusforfatter
Deeyah Khan

Tildelinger

Ordning:
Utvikling av dokumentarfilm etter konsulentvurdering
Fase:
Utvikling
Dato:
15.04.2021
Tilskudd gitt:
350.000 kroner
Ordning:
Produksjon av dokumentarfilm etter konsulentvurdering
Fase:
Produksjon
Tilskudd gitt:
1.000.000 kroner
Totalbudsjett:
4.579.534 kroner
Konsulentvurdering:
Ambisjonene bak dette prosjektet er skyhøye. Deeyah Khan ønsker å synliggjøre bakenforliggende årsaker til vold mot og drap av kvinner på et globalt nivå. Og å sette søkelys på holdninger som må endres for at denne typen vold skal ta slutt. Deeyah Kahns filmkunstnerskap er drevet av mot og klokskap og en jakt på humanismen, også i de som for mange av oss fremstår som monstre. Gjennom et unikt fortellerperspektiv og et usedvanlig sterkt engasjement greier hun å sette dagsorden, utfordre og endre. Deeyah Khan evner å løfte komplekse tema over i noe publikum over hele verden kan gjenkjenne på et menneskelig plan. Hun er unektelig en av de tydeligste registemmene vi har, med en kraft til å sette vold og vår forståelse av "de andre" på prøve, igjen og igjen. Jeg føler meg trygg på at Counting dead women vil bli en sterk og viktig film for oss alle, både som enkeltmennesker og samfunn. Og jeg betviler ikke at filmen på sikt også vil bidra til å berge liv.
Konsulent:
Eirin Gjørv