Norsk filminstitutt

Performance-artisten Hilde er døende. Hun gjør sine siste forberedelser før hun forlater leiligheten sin og legger seg ned på toppen av en park. Hun svelger en pille og sovner inn. Hun etterlater seg et krav om å få bli liggende i parken som en kunstinstallasjon. Neste dag oppdager en tilfeldig jogger liket hennes, og plutselig er politiet, advokater, hennes foreldre og demonstranter i gang med å diskutere hvorvidt hun skal få bli liggende.

Om regissør, manusforfatter og produsent

Regissør Ivar Aase er utdannet ved Den norske Filmskolen, der hans eksamensfilm Cam Boy (2020) ble valgt ut til Next Nordic Generation i Haugesund. Han har laget flere kortfilmer, blant dem Transaksjoner (2021) som ble vist under Kortfilmfestivalen i Grimstad, og Bevisbyrden (2021) som ble vist ved Bergen Internasjonale Filmfestival der den mottok hederlig omtale. Aase har også regissert spillefilmen Blåtur, samt kortdramaet Ine skal ikke på Tinder for NRK. I denne runden får han også tilskudd til kortfilmen Lotte. 

Produsent Øyvind L. Eriksen gikk på Filmskolen sammen med Aase, og har jobbet som juniorprodusent i Nordisk Film Production de siste to årene. Nordisk er et av våre største og mest erfarne produksjonsselskaper, som har regissert en lang rekke norske spillefilmer og kortfilmer, som Alle hater Johan, Gledelig jul, Tunnelen, Blindsone og mange flere.
 

Om prosjektet

Sjanger
Kortfilm
Produsent
Øyvind Lierhagen Eriksen
Produksjonsselskap
Nordisk Film Production AS
Regissør
Ivar Aase
Manusforfatter
Tarjei Sandvik Moe

Tildelinger

Ordning:
Produksjon av kortfilm etter konsulentordning
Fase:
Produksjon
Dato:
30.03.2022
Tilskudd gitt:
600.000 kroner
Totalbudsjett:
750.000 kroner
Konsulentvurdering:
Kunsten er død er en spennende men fremfor alt en "nysgjerrig" fortelling på et etisk dilemma; hvem eier den høyeste beslutning om hvordan vi velger å dø? En død persons siste ønske, eller samfunnets etiske kompass og sikkerhetsoppdrag til borgene sine? Dette filmatiske og visjonære universet skaper en humordrevet fortelling som stiller dødens nærvær på spissen. Den absurde og samtidig viktige diskusjonen blir i denne filmen løftet som noe alminnelig, og på den måten skaper den en kompleks, original og innovativ opplevelse.
Konsulent:
Klara Nilsson Grunning