Norsk filminstitutt

Ny rapport om barn og unges forhold til film, serier og spill. Barn og unge har godt inntrykk av norske filmer og serier. Det er store forskjeller på hva gutter og jenter liker.

Bilder barn og unge-54.jpg
Illustrasjonsfoto: NFI

Det er blant funnene i publikumsstudien «I strømmen av innhold. 7-14-åringers forhold til filmer, serier og spill», som blir lagt fram av Norsk Filminstitutt og Kantar torsdag. Rapporten er basert på en fersk spørreundersøkelse og dybdeintervjuer blant barn og unge over hele Norge.

Last ned rapporten her

i strømmen av innhold cover.jpg

Dagens 7-14 åringer konsumerer enorme mengder innhold. Men hva er de opptatt av? Hva tenker de om innhold på norsk? Og hva skal til for at de velger norske filmer, serier og spill i konkurranse med innhold fra hele verden?   

  • 50 prosent av 7-14 åringer synes norske filmer og serier er bra, mens 15 prosent forbinder de med ord som kjedelige
  • 57 prosent av 7-14 åringer oppgir at dataspill og gaming er det de liker best å bruke tid på – 56 prosent svarer «å henge med venner»
  • 34 prosent av 7-14 åringer foretrekker filmer og serier hvor det snakkes norsk, 33 prosent foretrekker engelsk. 

- Den teknologiske utviklingen vært enorm de siste årene, og formatene og sendeflatene er i stadig endring. Barn og unge er derfor langt fra like etablerte kulturbrukere som tidligere generasjoner, og det er ekstra viktig at vi følger med på endringer i kulturbruken deres, sier Kjersti Mo, direktør i Norsk filminstitutt.


Noen av funnene:

  • Skolen er en av de viktigste formidlingsarenaene for norske serier og filmer. En del barn hadde knapt blitt eksponert for norsk innhold om det ikke hadde skjedd via skolen.
  • Det finnes lite kvalitetsinnhold på norsk. Norsk innhold rettet mot gutter over ti år oppleves spesielt å være en mangelvare
  • Undersøkelsen avdekker en generasjon hvor det er relativt stor forskjell på hva gutter og jenter liker. Innhold som fokuserer på intriger og sosiale relasjoner står sentralt hos jentene. Ferdighetsspill på konsoll eller pc er en type innhold som først og fremst guttene er opptatt av.


Prosjektet er utarbeidet i samarbeid med forsker Vilde Schanke Sundet ved Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo. Prosjektleder hos Norsk filminstitutt er Sigbjørn Sandberg, statistikk- og analyserådgiver. Publikumsstudien er finansiert med FOU-midler fra Kultur- og likestillingsdepartementet.

Lanseringen kan følges her
 

Fra rapporten: Skulen er ein viktig arena for film og seriar
Bakgrunn: NFI igangsetter publikumsstudie blant barn og unge

  • Sigbjørn Sandberg
    • Sigbjørn Sandberg

    • Statistikk- og analyserådgiver
    • Innsikt
    • Telefon: +47 944 36 696
    • E-post: sigbjorn.sandberg[@]nfi.no
  • Bernt Erik Pedersen
    • Bernt Erik Pedersen

    • Kommunikasjonsrådgiver
    • Telefon: +47 971 79 456
    • E-post: bernt.pedersen[@]nfi.no