Norsk filminstitutt

Rapporten «I strømmen av innhold. 7-14 åringers forhold til filmer, serier og spill» er nå lagt fram. Her kan du se opptak av lanseringen og panelsamtalen på Cinemateket i Oslo torsdag.  

foto. kvinne med rød jakke slår ut med armene og snakker fra scene
Kjersti Mo, direktør Norsk filminstitutt, ved rapportlanseringen "I strømmen av innhold". Foto: NFI

– Den teknologiske utviklingen har vært enorm de siste årene, og formatene og sendeflatene er i stadig endring. Barn og unge er derfor langt fra like etablerte kulturbrukere som tidligere generasjoner, og det er ekstra viktig at vi følger med på endringer i deres kulturbruk. For Norsk filminstitutt er det viktig å bistå den norske bransjen med relevant innsikt, så ikke techgigantene har kunnskapsmonopol med sine mengder av data, spesielt når det gjelder den viktige målgruppen barn og unge.
 
Dette sa Kjersti Mo, direktør for Norsk filminstitutt (NFI), ved lanseringen av rapporten «I strømmen av innhold. 7-14 åringers forhold til filmer, serier og spill» på Cinemateket i Oslo torsdag. Rapporten er utarbeidet av analysebyrået Kantar for Norsk filminstitutt, og baserer seg på en omfattende spørreundersøkelse blant norske 7-14-åringer.

Barn 7-14-16.jpg
Vilde Schanke Sundet, forsker ved IMK UiO, på rapportlanseringen «I strømmen av innhold». Foto: NFI

 – Denne rapporten er verdifull fordi den gir konkret dokumentasjon på den sentrale delen medier spiller i barn og unges identitetsarbeid, sa medieforsker Vilde Schanke Sundet, som har samarbeidet med Kantar og NFI om undersøkelsen, i sin oppsummering. 

SE OPPTAK AV RAPPORTLANSERINGEN HER
 

foto. kvinne i svart og mann i grå skjorte med hodemikrofoner på scenen
Agnethe Karlsen og Ole Guldvog fra Kantar. Foto: NFI
foto. panelsamtale med fire personer sittende på scenen, til venstre kvinne, i midten mann og kvinne, til høyre mann som snakker
Panelsamtale Terez Hollo-Klausen (t.v, NFI), Erik Hoftun (Snowcastle), Cornelia Boysen (Maipo), Jørgen Risvik-Hjellum (NFI). Foto: NFI

01 min: Innledning Kjersti Mo, direktør NFI 
06 min: Presentasjon ved Agnethe Karlsen, Alexander Eidsæther, Julie Saglien og Ole Guldvog fra analysebyrået Kantar
1 t 07 min: Vilde Schanke Sundet fra Institutt for Medier og Kommunikasjon, UiO, kommenterer rapporten
1 t 21 min: Panelsamtale med Erik Hoftun, CEO i spillprodusenten Snowfall, produsent Cornelia Boysen fra Maipo Film, og avdelingsdirektør Terez Hollo-Klausen fra NFI, moderert av Jørgen Risvik-Hjellum, strategisk direktør NFI. 
 

LAST NED RAPPORTEN HER

i strømmen av innhold cover.jpg

Mer om rapporten: 

Skulen er ein viktig arena for film og seriar

Kronikk: Hva skjer hvis alt gøyalt er på engelsk? - Dagsavisen

Bakgrunn: NFI igangsetter publikumsstudie blant barn og unge

  • Sigbjørn Sandberg
    • Sigbjørn Sandberg

    • Statistikk- og analyserådgiver
    • Innsikt
    • Telefon: +47 944 36 696
    • E-post: sigbjorn.sandberg[@]nfi.no
  • Bernt Erik Pedersen
    • Bernt Erik Pedersen

    • Kommunikasjonsrådgiver
    • Telefon: +47 971 79 456
    • E-post: bernt.pedersen[@]nfi.no