Norsk filminstitutt

Ut og stjæle hester er basert på Per Pettersons prisvinnende roman med samme navn.

1999. Trond er 67. Han har flyttet til et øde sted i skogen. Når høsten nærmer seg vinter gleder han seg til Nyttårsaften 2000. Alene. Trond oppdager at han har en nabo. En mann han kjente sommeren 1948. Den sommeren faren forbereder han på det store sviket; han skal forsvinne ut av livet hans for godt.  Den sommeren han for første gang kjente nærheten av en kvinne. Den samme kvinnen faren forsvant med.

Om manusforfatter og regissør

Hans Petter Moland debuterte med Secondløitnanten i 1993, og har siden laget ni helaftens filmer. Han er nettopp ferdig med opptak på den tiende - en amerikansk re-make av hans egen Kraftidioten. Det internasjonale gjennombruddet kom med Kjærlighetens kjøtere (1995) og Aberdeen (2000).

I 2004 ble han for første gang invitert til hovedkonkurransen på Berlinalen med The Beautiful Country. Han har senere vært i hovedkonkurransen med En ganske snill mann i 2010 og senest i 2014 med Kraftidioten. Hans forrige film, den danske  Flaskepost fra P, ble Danmarks mest sette film på kino i fjor med over 700.000 besøkende.

Om prosjektet

Produsent
Turid Øversveen, Karin Julsrud
Produksjonsselskap
4 1/2 Fiksjon
Regissør
Hans Petter Moland
Manusforfatter
Hans Petter Moland

Tildelinger

Fase:
Utvikling
Dato:
07.12.2016
Tilskudd gitt:
169.750 kroner
Konsulent:
Silje Riis Næss
Fase:
Utvikling
Dato:
22.09.2016
Tilskudd gitt:
100.000 kroner
Konsulent:
Silje Riise Næss
Fase:
Produksjon
Dato:
31.05.2017
Tilskudd gitt:
11.830.250 kroner
Totalbudsjett:
39.400.000 kroner
Konsulentvurdering:
Når den kritikerroste filmskaperen Hans Petter Moland skriver og regisserer filmversjonen av forfatter Per Pettersons viden anerkjente roman, står vi overfor et mestermøte i nyere norsk kulturhistorie. "Ut og stjæle hester" ble norsk folkelesning og en New York Times-bestselger som er oversatt til over 60 språk og belønnet med både Independent- og IMPAC-prisen. Hans Petter Moland er en helt sentral norsk regissør, og en av våre internasjonalt mest anerkjente – tre ganger har han konkurrert i Berlinalens hovedprogram, hvor han i 2010 vant publikumsprisen. Moland har en stor bredde i sitt regiskap, men vender denne gangen tilbake til et tema han har turnert finstemt og nennsomt tidligere - relasjonen mellom far og barn i et livsperspektiv. Dette er en roman som fortjener det store lerretet, og et samarbeid mellom Moland, Per Petterson og produksjonsselskapet 4 ½ som fortjener å bli realisert til det beste for et stort nasjonalt og internasjonalt publikum.
Konsulent:
Silje Riise Næss
Dato:
18.01.2019
Tilskudd gitt:
2.000.000 kroner
Arena:
Berlinale 2019
Dato:
12.03.2019
Tilskudd gitt:
400.000 kroner