Norsk filminstitutt

Våren 2019 tar Anja Solvik en viktig avgjørelse, hun tar på seg Nordmørsbunaden og lover å ikke ta den av før fødestuen i Kristiansund er reddet. Filmen følger geriljaleder Anja og kvinnenes kamp i kyst-Norge, for å beholde fødetilbudet i hjembyen. Hvem er kvinnene bak geriljaen, og hvorfor har så mange mennesker engasjert seg i denne saken? Dette er historien om kampen mellom sentrum og periferi, den dypeste konfliktlinjen i det norske samfunnet.

Foto: Fenris film/Herstory

Om regissør, manusforfatter og produsent

Regissører er Mari Nilsen Neira og Helen Komini Knudsen.

Mari Nilsen Neira er produsent, regissør og filmgründer fra Trondheim, og har regissert flere dokumentarfilmer, og -serier, blant annet Arven og Lidenskapens Skole.

Helen Komini Knudsen er utdannet regissør fra Den Norske Filmskolen, bor og jobber i hjembyen Trondheim. Komini Knudsen har laget flere kortfilmer, bl.a. prisvinnende Daddys Girl og Bagasje. Hun jobber også med dokumentaren Brannen for Fenris, som også har fått tilskudd fra NFI.

Denne filmen blir begges debut i langt format.

Produsent Tore Buvarp og Fenris Film i Oslo har produsert en lang rekke sterke og prisvinnende dokumentarfilmer, blant dem Oljeberget, Aleppos fall, Generasjon Utøya, samt Aslaug Holms rekordprisvinnende film Brødre. Fenris har også flere dokumentarer i produksjon og utvikling.

Om prosjektet

Sjanger
Dokumentar
Produsent
Tore Buvarp, Mari Nilsen Neira
Produksjonsselskap
Fenris AS
Co-produksjonsselskap
Herstory
Regissør
Mari Nilsen Neira, co-regissør Helen Komini Knudsen
Manusforfatter
Helen Komini Knudsen, Mari Nilsen Neira, Aslaug Holm
Distribusjonsplattform
Kino

Tildelinger

Fase:
Utvikling
Dato:
06.11.2019
Tilskudd gitt:
200.000 kroner
Fase:
Utvikling
Tilskudd gitt:
300.000 kroner
Konsulent:
Eirin Gjørv
Ordning:
Produksjon av dokumentarfilm etter konsulentvurdering
Fase:
Produksjon
Dato:
08.04.2022
Tilskudd gitt:
1.000.000 kroner
Totalbudsjett:
4.250.427 kroner
Konsulentvurdering:
Bak filmen om Bunadsgeriljaen står to Trondheims-regissører som her debuterer i det lange formatet. Helen Komini Knudsen bringer et sterkt visuelt blikk inn i prosjektet, mens Mari Nilsen Neira er den drevne dokumentaristen i regiteamet. Med Aslaug Holm med som dramaturg står det altså et sterkt kvinneteam bak det som ligger an til å bli både en kompleks, kraftfull og visuell filmfortelling om fenomenet Bunadsgeriljaen. I det ytre blir dette fortellingen som Bunadsgeriljaens kamp for å berge fødetilbud i det ganske land. Dette blir også en film om geriljalederen Anja, som starter det hele ved å flashe bicepsen, i bunad, foran fødestua i Kristiansund i protest når denne blir vedtatt nedlagt. Anjas bilde utløser en folkebevegelse - som trenger en hærfører. Denne rollen tar Anja, men ikke uten omkostninger. Filmfortellingen vil ligge tett på både Anja og hjertet av folkebevegelsen, som vil sikre kvinner et fødetilbud nærmere der de bor. Nødtelefoner fra fødende kvinner blir også en del av fortellingen. Bunadsgeriljaen vil følge en moderne kvinnekamp, fortalt av kvinner, som vil minne oss om regnearkenes begrensninger - og at demokratiet krever mye av hærførere som orker å påta seg å utfordre politiske vedtak. Jeg tror filmen har potensial til å engasjere og berøre bredt både innenfor og utenfor folkebevegelsen Bunadsgeriljaen har blitt.
Konsulent:
Eirin Gjørv