Lapp versus same
Da Norge ble selvstendig i 1905, ble mange nomadiserende nordsamer nektet adgang til beiteområder i Troms. Svenske myndigheter sendte dem videre sørover, og familien Omma havnet i et område hvor sørsamer har drevet rein i århundrer. Tre generasjoner senere går sørsamene til rettssak mot etterkommere av de innvandrede nordsamene. – De stjal vår mark og våre rettigheter, sier sørsamen Erik. – Hvor skal vi gjøre av oss hvis de vinner? Spør nordsamiske Inger Ann. Hvem har best rett til reindriften?
Om regissør og manusforfatter
Ellen-Astri Lundby har over 30 års erfaring som regissør og produsent av kortfilmer og dokumentarer og har vunnet flere priser. Hun er utdannet cand.mag. ved Universitetet i Bergen med fagkretsen teatervitenskap, kunsthistorie og visuell kommunikasjon. Det siste tiåret, siden hun oppdaget at hun var same selv, har Lundby laget dokumentarfilmer med samisk innhold, deriblant Min mors hemmelighet (2009), Joikefeber (2013) og Brennende minner (2018).
Om produsentene
Etter en karriere som klipper startet Mette Cheng Munthe-Kaas sitt eget produksjonsselskap, Ten Thousand Images AS, i 2014. Der har hun produsert og klippet den prisbelønte dokumentaren No Word for Worry (2014) og produsert Nowhere to Hide (2016). Hun har vunnet over 20 internasjonale priser og vært nominert til to Emmy-priser. Hennes nyeste film Hidden Letters (2022) er festivalaktuell. Den har blant annet vunnet pris på Bergen internasjonale filmfestival (BIFF) og er kortlistet til Oscar-nominasjon.
Johanna Dorothea Raita er utdannet ved den franske teaterskolen Jaques Lecoq og har bachelor fra Westerdals med spesialisering i dokumentarklipp. Tidligere erfaringer inkluderer skuespill, teaterregi, scenografi, klipping og prosjektledelse. Hennes musikkvideo Fireball vant i 2016 pris på Manchester Film Festival. Raitas første samproduksjon The Visitors (2022-Tsjekkia/Norge) har vunnet flere priser og spilt på festivaler som Locarno, Leipzig, Chicago, Trieste og norske TIFF.
Om prosjektet
- Produsent
- Johanna Dorothea Raita og Mette Cheng Munthe-Kaas
- Produksjonsselskap
- Ten Thousand Images AS
- Regissør
- Ellen-Astri Lundby
- Manusforfatter
- Ellen-Astri Lundby
Tildelinger
- Fase:
- Utvikling
- Dato:
- 30.06.2020
- Tilskudd gitt:
- 250.000 kroner
- Konsulent:
- Eirin Gjørv
- Ordning:
- Utvikling av dokumentarfilm etter konsulentvurdering
- Fase:
- Utvikling
- Dato:
- 11.02.2021
- Tilskudd gitt:
- 341.000 kroner
- Ordning:
- Utvikling av dokumentarfilm etter konsulentvurdering
- Dato:
- 09.05.2022
- Tilskudd gitt:
- 370.000 kroner
- Konsulent:
- Eirin Gjørv
- Ordning:
- Produksjon av dokumentarfilm etter konsulentvurdering
- Dato:
- 20.01.2023
- Tilskudd gitt:
- 1.550.000 kroner
- Konsulentvurdering:
- Bak Lapp versus same står det en bemerkelsesverdig regissør med et unikt fortellerperspektiv. Ellen Lundby har lang fartstid i regirollen, men filmkunstnerskapet hennes tok en ny retning da hun i voksen alder oppdaget sin samiske bakgrunn. I Lapp versus same fortsetter Lundby en utforskning av sitt samiske opphav og tilhørighet som startet med Min mors hemmelighet i 2009. Dette som bakgrunn for at Ellen i Lapp versus same er gitt både tillit og tilgang til begge partene i konflikten som filmen skildrer. Meg bekjent er det ikke tidligere laget en dokumentarfilm som skildrer to urfolksgrupper som står mot hverandre i en rettsprosess. Ellens kontekstualisering av bakgrunnen for konflikten blir her en viktig del av både selve fortellingen og regivisjonen. Lapp versus same kommer også i en kontekst av sannhets- og forsoningskommisjonsarbeid både i Sverige og Norge, og jeg er trygg på at filmen vi gi innsikt og forståelse for de utfordringene som ligger i det samiske idealet om ett folk. Konflikter om land finner vi over hele verden. I Lapp versus same følger vi sterke hovedkarakterer hvor mye står på spill gjennom mange år og rettsrunder. Filmen vil mest sannsynlig stille flere spørsmål enn den vil gi svar. Jeg er trygg på at dette vil bli en sterk, vakker, tankevekkende og engasjerende film for både et norsk og et mer internasjonalt publikum. Her er vågemot, relevans, fortellerkraft og kompleksitet som vil ta oss inn i perspektiv og prosesser vi ellers ikke ville hatt tilgang til. Jeg er sikkert på at Lapp versus same både vil berøre og gjøre oss som publikum klokere, og kanskje til og med litt ydmyke.
- Konsulent:
- Eirin Gjørv