Norsk filminstitutt

Den unge regissøren Mohamed Jabaly er på besøk på filmfestivalen i Tromsø da grensene til Gaza stenger. Mohamed er stuck i det arktiske vinter-Norge. Han vet ikke at det skal ta syv år før han kan treffe familien sin igjen.

Mens Mohamed venter på at situajonen skal endre seg, får han et midlertidig kunstnervisum og ferdigstiller filmen Ambulansen i samarbeid med sine nye kollegaer i nord. Filmen blir en stor internasjonal suksess, og setter Mohamed overfor et umulig valg; hvis han drar tilbake til Gaza, vil han kanskje aldri kunne reise ut igjen og fortsette sitt arbeid som en internasjonalt anerkjent filmregissør. Han har aldri ønsket å forlate familien og hjembyen sin for godt, og ønsker heller ikke å søke asyl.

Han velger å ta opp kampen med byråkratiet for å insistere på sin rett til å være både filmskaper og palestiner. Under mottoet Livet er vakkert vender han kameraet mot seg selv for å ta kontroll over sin egen historie og påvirke sin egen fremtid. 

Engelsk tittel  

Life is beautiful

Om regissør og manusforfatter

Regissør Mohamed Jabaly er en palestinsk filmskaper og kunstner fra Gaza City som kom til Norge i 2014. Han har fotografert flere kortfilmer, dokumentarer og musikkvideoer. Hans første helaftens dokumentar, Ambulanse, ble vist på en lang rekke internasjonale filmfestivaler og vant flere priser, deriblant One World Media Best Feature Documentary Award, FIPA og BBC Arabic Young Journalist Award. Mohamed har en bachelorgrad I bevegelige bilder fra Nordland kunst- og filmhøgskole.

Foto: Bilde av regissøren Mohamed Jabaly. Han står ute og i bakgrunnen kan man skimte en bro og flere bygninger. Mohamed har brunt krøllete hår til litt nedenfor ørene. Han har også kort skjegg. Han er kledd i en hvit høyhalset genser med en gul skjorte over og han har et mønstret skjerf i sterke farger hengende rundt halsen.
Mohamed Jabaly. Foto: Hamoudi Badarna

Om produsenten

Produsent KriStine Ann Skaret driver dokumentarfilmproduksjonsselskapet Stray Dogs Norway sammen med Sarah Winge-Sørensen. Det Oslo-baserte selskapet har regissørdrevne, kreative dokumentarer som fokus.  

Som produsent har hun blant annet Odelsgut og fantefølge (2020), samproduksjonen Aswang (2019) samt kortfilmen Ikke en sånn fyr (2022) på CV-en.  

Skaret har en bachelorgrad i estetikk fra Universitet i Oslo. Hun startet som produsent i Medieoperatørene og har produsert flere prisvinnende filmer der. Skaret har tidligere også vært konsulent både ved Midtnorsk filmsenter og ved NFI. 

Foto: Portrett av en kvinne, produsent KriStine Ann Skaret. Hun står utendørs foran en veldig uklar bakgrunn. Hun har på seg en grønn genser med en mørk jakke over og har et rutete skjerf i halsen. Håret er blondt/grått og henger delvis som en flette over den ene skulderen og ligger delvis rundt ansiktet. På hodet har hun et par briller med mørk innfatning.
KriStine Ann Skaret. Foto: Barbora Hollan

  

Om prosjektet

Sjanger
Dokumentar
Produsent
KriStine Ann Skaret
Produksjonsselskap
Stray Dog Production AS
Regissør
Mohamed Jabaly
Manusforfatter
Mohamed Jabaly

Tildelinger

Dato:
28.02.2020
Tilskudd gitt:
235.000 kroner
Konsulent:
Eirin Gjørv
Ordning:
Utvikling av dokumentarfilm etter konsulentvurdering
Fase:
Utvikling
Dato:
13.08.2020
Tilskudd gitt:
250.000 kroner
Ordning:
Utvikling av dokumentarfilm etter konsulentvurdering
Fase:
Utvikling
Dato:
13.05.2021
Tilskudd gitt:
580.000 kroner
Konsulent:
Eirin Gjørv
Ordning:
Produksjon av dokumentarfilm etter konsulentvurdering
Dato:
10.11.2022
Tilskudd gitt:
900.000 kroner
Totalbudsjett:
4.700.000 kroner
Konsulentvurdering:
Mohamed Jabaly har her et unikt fortellerperspektiv som tar oss med på en innsideopplevelse av en situasjon millioner av mennesker verden over lever i. Her er venting, usikkerhet og midlertidige løsninger over år. Dette er først gang, meg bekjent, en slik tilværelse skildres i en filmfortelling av en som selv står i det. I tillegg til å være hovedperson i fortellingen har altså Mohamed foto og regi. Han har med seg en dedikert produsent i Stray Dogs og har dedikerte støttespillere nasjonalt og internasjonalt. Jabalys evne til å ta oss inn i rom vi ellers ikke har tilgang på, som demonstrert i Ambulanse, vil bli videreført i denne filmen. Men her vil han også by på et personlig vågemot som vil utvide hans filmkunstnerskap. Jeg tror Al Haya Helwa - som også er en fortelling om Mohameds jakt på å greie å se at livet er vakkert selv i de mest krevende situasjoner, er en film som vil nå ut bredt - særlig på festivalfronten. Her er opplagt relevans, og jeg tror dette også er en film som vil kunne gjøre mange av oss litt mer ydmyke og klokere.
Konsulent:
Eirin Gjørv