Seks dager, rundt 30 norske arrangementer, 25 norske filmer og mer enn tusen gjester i Norway House i Berlin er historie. - Vi tror og håper Norge og norsk film er blitt lagt merke til i Berlin denne uka, og at det vil ha positive ringvirkninger for hele bransjen, sier direktør Sindre Guldvog. 

norwayHouse-bruk

Norge har som tredje land i verden i år vært fokusland under European Film Market i Berlin - en av verdens største og viktigste møteplasser for filmbransjen.  Dette ble klart allerede under fjorårets Berlinale, da avtalen ble signert av kulturminister Trine Skei Grande, NFI-direktør Sindre Guldvog og festivalsjef for Berlinalen ,Dieter Kosslick.

Fredag 8. februar kunne Guldvog og Skei Grande offisielt erklære Norge som fokusland, og åpne Norway House - et samlingssted for den norske filmbransjen og et møtested mellom filmskapere og eventuelt nye samarbeidspartnere som samprodusenter, distributører, tv-kanaler og kjøpere av norske varer og tjenester til film- og tv-produksjon og formidling. 

åpning3
Kulturminister Trine Skei Grande

- Stolt og glad

- Endelig har tiden kommet. Vi er her! I det fantastiske Norway House, som fokusland i en av verdens viktigste filmfestivaler. Jeg er både stolt og opprømt over muligheten til å presentere og promotere all den kvaliteten som norske filmer og norske artister representerer, sa Trine Skei Grande under åpningen.

Direktør Sindre Guldvog i NFI er godt fornøyd med både Norway House og den norske deltakelsen på arrangementer og i konkurranser.

- Jeg tror de aller fleste har fått med seg at Norge har vært fokusland under årets filmfestival i Berlin, og besøket i Norway House har vært over all forventning, med flere hundre besøkende hver eneste dag. Vi tror og håper denne satsingen på sikt vil få konkrete resultater både i form av økt oppmerksomhet rundt norsk film og filmbransje, men også økt salg, flere samproduksjoner, interesse for Norge som innspillingsland, og at enda flere får øynene opp for de mange flinke tjenesteleverandørene vi har her i Norge. Jeg er både stolt og glad over å være norsk etter disse dagene i Berlin, sier Sindre Guldvog.

Og legger til:

- Samtidig vil jeg rette en stor takk til alle som har deltatt for å dra dette kjempearrangementet i land, sier Guldvog.

Nå skal satsingen evalueres, både med tanke på gjennomføring, gjester og konkrete resultater.

Norway in Focus

Norway in Focus under Berlinalen er en del av den største kultursatsingen i utlandet noensinne, der Norge også er Guest og Honour under Bokmessen i Frankfurt i Oktober og partnerland under verdens største jazzmesse, Jazzahead, i Bremen i april. 

- Hvorfor er det så viktig å engasjere seg i internasjonale arrangementer på kulturfeltet? Hvorfor er vi her i dag? Vi er her for å vise fram norsk kvalitet - og selvsagt for å utvide markedet for norsk film og filmindustri. Men vi er også her for å understreke viktigheten av kulturelle allianser. Kunst og kultur handler om ytringsfrihet. Det er nøkkelen til opplysning. Og opplysning er nøkkelen til frigjøring og frihet, sier kulturminister Trine Skei Grande. 

- Dette er en fantastisk mulighet til å vise fram ikke bare norsk film og dramaserier, men også Norge som innspillingsland og som tjenesteleverandør. Norge er svært langt fremme på flere områder når det gjelder utstyr og teknologi, og det har vært viktig for oss å vise fram her i Berlin - i tillegg til alle de norske filmene og seriene vi har å by på, sier Sindre Guldvog.

25 norske filmer i Berlin

Under årets Berlinale ble hele 25 norske filmer vist, med Hans Petter Molands Ut og stjæle hester i hovedkonkurransen - som avgjøres på lørdag. Også Rasmus Sivertsens Månelyst i Flåklypa, samt kortfilmene Dad og She-Pack deltar i konkurranseprogram i Generation KPlus og dokumentaren False Belief i Forum Expanded. Edith Carlmars Ung flukt (The Wayward Girl) med Liv Ullman i hovedrollen ble vist i Berlinale Classics, og fire norske co-produksjoner og 14 filmer ble vist på markedet. Les mer om alle filmene her.

Ut og stjæle hester hadde sin verdenspremiere på lørdag og har fått gode anmeldelser i de internasjonale bransjemagasinene. Det mange av dem har trukket frem er den vakre skildringen av naturen, både i lyd og bilde, og på pressekonferansen etter filmens første visning i Berlin ble både romanforfatter Per Petterson og regissør Hans Petter Moland spurt om hvorfor de hadde dette sterke blikket for natur, dyr og skog. Begge svarte at de var naturens menn, oppvokst tett på den, og at naturen spiller en sentral rolle i historien som fortelles.  

Om norske filmer og deres skildringer av relasjoner - og natur - henter hjem noen priser vil vise seg nå i helga - lørdag avgjøres vinnerne i de forskjellige konkurranseprogrammene.

norske filmer i
25 norske filmer er vist i Berlin under Berlinalen 2019

Norway House

I år er første gang et fokusland stiller med eget hus i Berlin. I Norway House - en nybygget paviljong på 300 kvadratmeterfylt med norsk design, norsk kultur og norske og utenlandske gjester, var det program fra morgen til kveld fra fredag 8. februar til onsdag 13, til sammen over 24 arrangementer. Dagslys sto for den tekniske gjennomføringen av programmet i Norway House, som var satt sammen av NFI.

Etter åpningsseansen fredag sto diversitet i fokus, og NFI-direktør Sindre Guldvog introduserte NFIs nye handlingsplan for representativitet og inkludering i norsk filmbransje, Relevans. Publikum. Berekraft. Fredag kveld var viet til temaet film og urbefolkning i regi av Internasjonalt samisk filminstitutt (ISFI), som også inngikk et samarbeid med Sundance Institute’s Indigenous Program

Hver dag var Norway House fylt av representanter for norsk filmbransje og -næring, og både filmregionene, Produsentforeningen Virke, Filmkommisjonen og utstyrsleverandører som Dagslys, Skeie Seating, Camera rental, Spectrum light & scene, DVnor/Nettkino, Storyline og Gimpville og Nord (i regi av Tromsø internasjonale filmfestival og filmmiljøet i Nord-Norge). Les mer om Norway House.

- Norway House ble det navet i fokuslandsatsingen vi håpet det skulle bli. Det var et godt møtepunkt for den norske filmbransjen, og ble også flittig besøkt av aktører fra andre land. Mitt inntrykk er at  Norway in Focus samlet sett var en positiv erfaring, både for produsentene og øvrig bransje, sier leder i Virke Produsentforeningen, Åse Kringstad.

På programmet i huset sto alt fra pitcher av nye prosjekter - både dokumentarer, serier og spillefilmer, seminarer, presentasjoner av blant annet Lillehammer-regionen, speed-dating med norske komponister, fokus på bøker som film, pressekonferanser med filmene Børning 3 og Born2Drive, konsert med fiolinist Eldbjørg Hemsing, debatter om kunstig intelligens og sensur - samt minikonserter med Aurora på den norske festen og den norske jazztrioen GURLS på den store European Film Market-festen.

Les mer om programmet her.

huset2
Hver dag var flere hundre gjester innom Norway House - her under åpningsarrangementet

Norway House hadde også besøk av den amerikanske stjerneprodusenten Gale Ann Hurd, som står bak filmer som blant annet Aliens og The Terminator og serier som The Walking Dead, der temaet var kvinner i film - i samarbeid med organisasjonen WIFT (Women in Film and Television).

Drama Series Days

I tillegg var Norge sterkt representert under Drama Series Days på Zoo Palast, der to norske serier, Klone og Hacker, ble pitchet for et internasjonalt publikum. Under tittelen Norwegian drama - Staying ahead of the Game - presenterte NFI fire dramasposjekter som har deltatt i vår talentutvikling Nye veier: Ole Giævers Klone, Amy Black Ndiayes Verden er min, Jakob Rørviks Dates in Real Life og Kathrine Valen Zeiners Hand Made.

Norge og NFI var også representert med stand på selve European Film Market i Martin Gropius Bau, sammen med de andre skandinaviske landene, og var også synlig under Co-Production Market. 

EFM Horizon - en del av Berlinalen som fokuserer på framtid, teknologi og startups - hadde også flere nordmenn i sine programmer, blant andre firmaene Drylab, Storyline, Gimpville og White Rabbit, samt regissør Erik Poppe som snakket om hvordan et lite filmcrew kan ta i bruk teknologi til å løse oppgaver som vanligvis krever et mye større crew.

I tillegg pitchet seks av deltakerne i NFI og Talent Norges nye talentprogram for kvinnelige filmnskapere, UP, sine prosjekter i Norway House - les mer om det her.

Pitcher

En av UP-deltakerne, spillefilmregissør Ingvild Søderlind, presenterte i tillegg sitt prosjekt Alle utlendinger har lukka gardiner for det internasjonale Co-Production market.

- Det var veldig interessant å pitche på Co-Production Market fordi vi ser at prosjektet vårt leses godt, folk skjønner med en gang hva vi vil med det, og responsen har vært kjempebra. Spesielt fra Frankrike, Tyskland og Nederland, som har en stor tradisjon for denne type filmer. Det er jo en fryd å møte produsenter fra hele verden og se at vi snakker samme språk og også få litt nye impulser enn de norske. Rent konkret har det vært nyttig i form av at vi nå står med et knippe muligheter og veier for å få den siste finansieringen på plass, i tillegg til at vi står med mulige kontakter for fremtidig samarbeid. Vi har også møtt en del salgsagenter, og for denne typen møter Co-Production Market er et fantastisk sted fordi det er veldig godt organisert, det er tilrettelagt for å møtes helt uforpliktende og alt er konkret med en gang.

- Hva sitter du igjen med etter å ha deltatt på Berlinalen?

- Berlinalen er en fantastisk filmfestival med enormt stor publikumsdeltakelse. Når jeg ser de lange køene med vanlige Berlinere utenfor kinoene rundt i byen blir jeg minnet på at film er en kunstform som kan nå ut til utrolig mange mennesker. Det er et fantastisk medium! Samtidig er det å delta i markedet på Berlinalen en viktig påminnelse at man må tenke på publikumet sitt og at film balanserer mellom kunst og underholdning og må forholde seg til et marked. Det er spennende å erfare i første hånd at det å forme et filmprosjekt er mye mer enn å bare skrive og regissere en god fortelling. Samtidig blir filmnerden i meg så glad når vi er så mange mennesker er samlet som er opptatt av det samme: at folk skal få sitte i et mørkt rom og se på andre mennesker på skjermen og skjønne litt mer av hva det vil si å være menneske, sier Søderlind.

pitch elisabeth kvithyll
Elisabeth Kvithyll på UP-pitch i Norway House

Fokus på norske produsenter

I år deltok hele sju norske talenter på Berlinale Talents, samt at ti norske produsenter ble presentert spesielt under årets Berlinale. En av dem var Elisabeth Kvithyll.

 Jeg deltok for første gang på Berlinale Talent Campus for 7 år siden, rett etter at jeg var uteksaminert av Den norske Filmskole. Å delta på årets Berlinale som fokusland, og ikke minst å bli løftet frem av Norsk filminstitutt som en av Norges ti mest spennende produsenter, har vært svært betydningsfullt, sier hun.

Kvithyll deltok også i UP-pitchen i Norway House.

- Å være en del av seks filmskapere som fikk pitche sine prosjekter på Norway House under Berlinalen var en god opplevelse. Jeg presenterte to forskjellige prosjekter, Johan Kaos med «Wonderboy» og Ellen Ugelstad med «Det godes problem». Da begge prosjektene er i utviklingsfasen, var det et godt tidspunkt å presentere prosjektene for både norsk og internasjonal bransje. Interessen var stor på begge prosjektene, sier Kvithyll.

Hun mener Norge fikk markert seg godt i Berlin.

- Med Norway House midt i festivalkjernen på Potsdamer Platz, opplever jeg at vi har gjort oss godt bemerket. Vi har mye å vise frem, og jeg håper vi etter hvert vil ha like mye å gi, sier produsent Elisabeth Kvithyll.

Flere av produsentene forteller om stor internasjonale interesse for prosjektene sine, og etter både dokumentar- og UP-pitchene ble det gjennomført flere konkrete møter mellom norske filmskapere og utenlandske interesserte. Flere av firmaene med stands i Norway House forteller også om stor interesse for produkter og tjenester

- Et viktig mål med å være Country in Focus er at flere skal få øynene opp for alt det bra som lages av film og serier i Norge. Vi er inne i en svært spennende tid for norsk filmbransje, sier Sindre Guldvog.

Astri GB stående
Inne i filmmarkedet i Martin Gropius Bau har NFI hatt sin vanlige stand, der norske filmer presenteres for interesserte festivaler og kjøpere.

 

  • Gro Rognmo
    • Gro Rognmo

    • Kommunikasjonsrådgiver
    • Utvikling & produksjon (UPA)
    • Telefon: +47 22 82 24 16
    • Mobil: +47 918 29 667
    • E-post: gro.rognmo@nfi.no