Norsk filminstitutt

Pårørenderommet slipper oss inn et intimt møte mellom seks mennesker hvor vi får innblikk i deres dilemmaer, kamper for sine nærmeste og forsøk på samtidig å ivareta seg selv. Filmen tar utgangspunkt i en samtalegruppe for pårørende til pasienter i psykiatrien.  Hovedpersonen Randi har en søster som ikke vil ta imot hjelp og har nettopp måttet tvangsinnlegge søsteren mot sin vilje.      

Om filmskaperne 

Regissør og manusforfatter Ellen Ugelstad er utdannet ved Academy of Art University i San Francisco. Hun jobber med både fiksjon og dokumentar og blander tradisjonelle og nye plattformer i distribusjon av filmene sine. Gransking av dualiteter går igjen i Ugelstads verk. Hennes forrige film Making Sense Together (2018) ble nylig vist på Nasjonalmuseets åpningsutstilling, og hun har mottatt Gullstolen for filmene Den grønne dalen (2018) og The Wonders Beneath the Sea (2021). 

Foto: Portrett av en kvinne med hodet delvis vendt til siden. Hun smiler med lukket munn og har langt mørkt hår som er delvis oppsatt. I ørene har hun lange øredobber med hvite og turkise perler.
Filmskaper Ellen Ugelstad. Foto: Twentyone Pictures

Manusforfatter Einar Sverdrup er en prisvinnende manusforfatter med utdannelse fra den Danske Filmskole og forfatterkurset i Bø i Telemark. Ved siden av å undervise i dramaturgi og manusutvikling, har han skrevet kort- og spillefilmer som er vist på kino og festivaler i Norge og utlandet, blant annet Toronto International Film Festival, Athens International Film Festival og BornShorts International Film Festival. På sistnevnte mottok kortfilmen Reckless (2013) prisene: Best Narrative Fiction og Culture Week Award. Ellen og Einar har samarbeidet gjennom et tiår. 

Foto: Portrett av en kvinne fra skuldrene og opp. Hun har en blå genser og kort, blondt hår strøket bakover. Hun har blå øyne og vi kan se en diskré øredobb i det høyre øret.
Produsent Tonje Alice Madsen. Foto: Helene Skogland

Produsent Tonje Alice Madsen er kreativ produsent og kunstner med en mastergrad fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i København. Hun har jobbet for Twentyone Pictures siden 2017 og produserer nå Thomas Østbyes dokumentar Samfunnet, Lene Bergs hybrid Apokalypsens ryttere, Anders Emblems Also a Life og Ellen Ugelstads langfilm The Recovery Channel som hun også var regi-assistent på. Hun var produsent på The Wonders Beneath the Sea som vant Gullstolen i Grimstad i 2021. Tonje var også kunstnerisk ansvarlig i kunst- og outreach-prosjektet #Makingsensetogether som hun var med på å initiere sammen med Ellen Ugelstad i 2018.  

Om selskapet 

Twentyone Pictures er et regissørdrevet produksjonsselskap, eid og drevet av Ellen Ugelstad. Selskapet fokuserer på kunstnerisk innovasjon, hybride uttrykk og alternative produksjonsstrukturer. Ambisjonen er å produsere filmer med høy kulturell og kunstnerisk relevans som kan migrere på flere plattformer nasjonalt og internasjonalt. Selskapet har det siste året vært en del av Norwegian Arts Abroad (NAA) sitt kompetanseprogram støttet av Utenriksdepartementet. 

Om prosjektet

Sjanger
Annet
Produsent
Ellen Ugelstad og Tonje Alice Madsen
Produksjonsselskap
Twentyone Pictures AS
Regissør
Ellen Ugelstad
Manusforfatter
Ellen Ugelstad og Einar Sverdrup

Tildelinger

Ordning:
Produksjon av kortfilm etter konsulentordning
Dato:
18.11.2022
Tilskudd gitt:
131.000 kroner
Totalbudsjett:
322.000 kroner
Konsulentvurdering:
Pårørenderommet er en hybridfilm basert på et utdrag fra spillefilmen The Recovery Channel. I filmen møter vi en samtalegruppe for pårørende til pasienter i psykiatrien. Dette er et perspektiv som det etter min mening trengs å snakkes mer om. Hvordan er påkjenningen for de pårørende, hvem er der for dem? Får de for mye av ansvaret for oppfølgningen den personen de er glad i som er blitt syk? Regissør Ellen Ugelstad har et sterkt personlig engasjement for historier som omhandler psykisk helse, og denne filmen fortsetter dette kunsterskapet på et naturlig vis. Hennes personlige risikovillighet gjør at jeg har stor tro på at hun vil kunne lage en spennende kortfilm både hva gjelder innhold og form.
Konsulent:
Nina M. Barbosa Blad