Norsk filminstitutt

Da filmskaper Halfdan Ullmann Tøndel fikk tilskudd gjennom debutantordningen Neo, løsnet det for filmprosjektet Armand. Resultatet ble verdenspremiere i Cannes.

foto. kvinneansikt i profil med to markante sølvøreringer mot dus rød bakgrunn med en kvinne ute av fokus som ser mot kamera
Fra filmen Armand. Foto: Eye Eye Pictures

 – Jeg ble glad da det kom en debutantordning i NFI, sier Halfdan Ullmann Tøndel. 

Tirsdag 14. mai starter filmfestivalen i Cannes. Lørdag 18. mai er det verdenspremiere i Cannes for Armand, den første spillefilmen til manusforfatter og regissør Halfdan Ullmann Tøndel, med Renate Reinsve i hovedrollen.

Etter flere år med manusutvikling kom vendepunktet i januar 2023, da Armand ble tildelt 6.350.000 kroner i produksjonstilskudd gjennom Neo, det nye talentprogrammet som Norsk filminstitutt (NFI) startet i 2021.

Nå blir Armand den første spillefilmen som får premiere etter å ha gått gjennom hele Neo-løpet, fra utvikling til produksjon. Armand mottok også Neo utvikling-tilskudd i to runder.

– Prosjektet var i konsulentordningen først og var nær ved å få produksjonstilskudd flere ganger uten å nå helt opp. Risikoviljen til konsulentene i debutantordningen var større. I Neo våget de å satse på dette prosjektet, sier Halfdan Ullmann Tøndel.

– Jeg hadde holdt på med dette manuset i seks-sju år, og jeg var kommet til et punkt der det var sånn: Nå eller aldri. Nå må det skje noe. Klokka tikket mot slutten for prosjektet, så hvis ikke jeg hadde fått tilskuddet fra Neo, hadde det ikke blitt noe av Armand, sier filmskaperen.

foto. portrett i halvfigur av ung mann med hvit mønstrete skjorte mot dus mørkegrønn bakgrunn
Filmskaper Halfdan Ullmann Tøndel. Foto: Eye Eye Pictures

Siden 2017 hadde han vært gjennom flere utviklingsrunder med et annet produksjonsselskap, før Tøndel og prosjektet Armand kom inn i debutantordningen Neo, med Eye Eye Pictures og Andrea Berentsen Ottmar som produsent. 

«Halfdan Tøndel og Andrea Berentsen Ottmar er to sterke nye talenter som leverer en trykkoker av en film som engasjerer, underholder og stiller viktige spørsmål. Det er to filmskapere som tør mene noe rundt vanskelig psykologiske og samfunnsspørsmål», skrev filmkonsulent i NFI Rodrigo Stoicheff om Armand i sin innstilling til produksjonstilskudd. 

Med produksjonstilskuddet fra Neo kunne produsent Eye Eye Pictures gå videre og få fullfinansiert Armand, og gå i opptak våren 2023.

11. april i år ble det offentliggjort at Armand er tatt ut til Un Certain Regard-programmet i Cannes, og får sin verdenspremiere der.  

– Produksjonstilskuddet fra Neo var første virkelig avgjørende brikken som falt på plass for realiseringen av Armand, forteller produsent Andrea Berentsen Ottmar i Eye Eye Pictures.

– Pengene er selvfølgelig alltid viktig, men jeg vil trekke fram tilliten vi fikk fra konsulent og rådgiver i NFI. Vi opplevde at de virkelig trodde på prosjektet, på Halfdan, og på at vi ville klare å realisere det. Det krever alltid større tillit og risikovilje å støtte debutanter, og det har vi opplevd i Neo, sier Ottmar.

foto. portrett i svart hvitt halvfigur av kvinne med singlet og langt hår
Produsent Andrea Berentsen Ottmar. Foto: Eye Eye Pictures

Ny ordning for nye stemmer

Neo erstattet NFIs talentordning Nye Veier i 2021, og målet var en ordning tydeligere innrettet mot debutanter.  

– Jeg ble glad da det kom en debutantordning på plass i NFI. Det er utrolig viktig å gi rom for debutanter til å gjøre noe eget, sier Halfdan Ullmann Tøndel.

Målet er at Neo skal styrke talentutviklingen i norsk filmbransje gjennom å la nye stemmer slippe til, og stimulere til mangfold og fornyelse i skaperleddet. 

– Vi ser at det er sterke prosjekter som kommer ut av Neo, og vi er svært stolte av at den første spillefilmen som nå er klar får verdenspremiere i Cannes, sier Terez Hollo-Klausen, avdelingsdirektør for kunstnerisk vurdering, utvikling og publikum på NFI.
 
Neo er rettet mot filmregissører og serieskapere som vil debutere i lengre format. Målgruppen er talenter som jobber på et profesjonelt nivå. Neo er også rettet mot debuterende produsenter. Både dokumentarfilm, spillefilm og dramaserier kan få tilskudd gjennom Neo. 

– Vi ønsker at Neo-ordningen skal romme, og dyrke frem, sterke fortellerstemmer og kunstnerisk vågemot. Talentene som er i Neo utgjør norsk films framtid, sier Terez Hollo-Klausen, avdelingsdirektør for  kunstnerisk vurdering, utvikling og publikum på NFI.

I Neo inngår tre tilskuddsordninger, som følger tre trinn i realiseringen av et serie- eller filmprosjekt:  

Som del av Neo inngår også arrangement med kompetanseheving og talentutvikling, gjennom samlinger for tilskuddsmottakerne og åpne seminarer. I 2023 inviterte Neo bl.a til Masterclass med Anna Odell, og speed date-forum der produsenter møtte mottakere av ideutviklingstilskudd for både dokumentar og fiksjon.  

Se Neo Masterclass med Anna Odell og Alvilde Naterstad her

Budsjetter og ambisjoner

Neo er en lavbudsjettsordning, der totalt tilskudd på utvikling og produksjon fra NFI vil ligge mellom 1,5 og 7,5 millioner kroner. 

I formålet for ordningen heter det at prosjektene skal ha et lavbudsjetts-DNA, slik at budsjettrammene former filmens uttrykk. For en spillefilm kan det for eksempel bety at handlingen er konsentrert rundt ett sted, med et begrenset persongalleri, og kan realiseres med et lite filmteam og få spesialeffekter. Armand foregår på en skole og dreier seg om konflikten mellom to mødre og deres sønner.

foto. portrett av mann i halvfigur med beige skjorte mot lys bakgrunn
Rodrigo Stoicheff, filmkonsulent fiksjon, NFI. Foto: NFI

Selv om budsjettene er begrenset, er de kunstneriske ambisjonene store i Neo-ordningen, understreker Rodrigo Stoicheff, som har vært NFIs konsulent på Armand.

– Et mål med Neo er å vise at det går an å lage kvalitetsfilm på lavbudsjett. Lavbudsjettfilmer kan være et interessant alternativ for filmbransjen, nå som mange opplever større press på finansiering

– Det er ikke sånn at lavt budsjett betyr lav kvalitet, det er heller ikke sånn at lavt budsjett betyr lavt besøk. Jeg tror filmene som nå lages gjennom Neo-ordningen, vil posisjonere seg i markedet på nye måter. Dette er filmer som har potensiale for å gå godt på kino, om markedsføringsjobben gjøres riktig, sier Stoicheff.

I Neo kan filmskapere og produsenter få tett oppfølging fra NFIs konsulenter.

– Vi gir tilbud om dialog med filmskaperne gjennom hele Neo-løpet, og vi ser at Neo-talentene benytter seg av denne veiledningen. Her skal det være åpne dører og rom for å komme med alle slags spørsmål, sier Nina B. Barbosa Blad, som var talentrådgiver i første fase av Neo og nå er filmkonsulent for Neo sammen med Rodrigo Stoicheff.

– Jeg har fulgt Armand fra utviklingsfase til produksjonstilskudd, og det er gledelig å se at et godt manus har blitt enda bedre gjennom utviklingsrunden i Neo, sier Rodrigo Stoicheff.

Fire Neo-premierer til høsten  

Resultatene av tre år med Neo-ordningen begynner nå å bli synlig på skjerm og kinolerret både i Norge og ute i verden. 

I 2023 hadde dokumentaren Rahčan - Ellas opprør internasjonal premiere på CPH:DOX i København, og i år hadde dokumentarfilmen An Army of Women verdenspremiere på SXSW i Austin. Begge fikk Neo produksjon-tilskudd i 2022.

I høst er det norsk premiere på fire spillefilmer som har fått produksjonstilskudd gjennom Neo.

  • Armand 
  • Biru Unjárga (regi: Egil Pedersen)
  • Elskling (regi: Lilja Ingolfsdottir)
  • Onkel Jens (regi: Brwa Vahabpour) 

Ti spillefilmer og sju dokumentarfilmer har fått produksjonstilskudd i Neo-ordningen fra første tildeling i Neo produksjon mars 2022 til mars 2024. 

– Jeg er spent på de andre filmene som kommer fra Neo-ordningen. Det jeg har fått med meg av det som er på gang, virker spennende og friskt. Det er viktig å få fram debutanter som tør å satse, sier Halfdan Ullmann Tøndel.

Nå gjør han seg klar for sin første tur til Cannes. 

– Det er helt vilt å bli tatt ut til Cannes. Det er den største drømmen en filmskaper kan ha. Cannes-festivalen er verdens viktigste utstillingsvindu for den typen filmer jeg liker – ja, uansett hva slags filmer du liker, egentlig, så er Cannes den viktigste festivalen, sier Halfdan Ullmann Tøndel.

– Vi hadde jo som mål at Armand skulle bli tatt ut til Cannes, og underveis i klippe, så vi at dette kunne bli bra nok til å ha en sjanse. Men nåløyet er så trangt. Så det er fantastisk at vi har kommet gjennom, sier Tøndel.  

Hovedrolleinnehaver Renate Reinsve og produsent Andrea Ottmar var begge i Cannes med Verdens verste menneske i 2021, mens regissør Tøndel aldri har vært på Cannes-festivalen før, verken som filmskaper eller publikum.

– Det er et enormt apparat rundt Armand i Cannes, med mange som jobber for filmen og setter opp et travelt program for meg. Jeg skal ta på meg fine klær, smile pent, og håpe at det går bra med filmen, sier Halfdan Ullmann Tøndel.

 

Les mer om Neo og søk tilskudd 

Tilskuddsordningene i Neo ideutvikling har løpende søknadsfrist. 

For 2024 er det satt av tilsammen 47,1 millioner kroner på NFIs fondsbudsjett til Neo ideutvikling, Neo utvikling og Neo produksjon. 

Spenningsfilm og dokumentar får Neo-tilskudd

Neo - søknadsveiledere

 

Kontaktpersoner

Neo utvikling og produksjon: 

Linn Kirkenær, produksjonsrådgiver drama og fiksjon - 932 08 629 linn.kirkener[@]nfi.no

Helen Prestgard, produksjonsrådgiver dokumentar - 469 05 002 helen.prestgard[@]nfi.no

 

Neo idéutvikling og arrangementer: 

Nedin Mutic, talentrådgiver - 995 38 485 nedin.mutic[@]nfi.no

Jannicke Hansen, talentkoordinator - 981 04 702 jannicke.hansen[@]nfi.no

 

  • Bernt Erik Pedersen
    • Bernt Erik Pedersen

    • Kommunikasjonsrådgiver
    • Telefon: +47 971 79 456
    • E-post: bernt.pedersen[@]nfi.no